Ibuprofen maken
-
Hallo,
Ons onderwerp voor ons profielwerkstuk is chemie tegen hoofdpijn.
voor dit onderwerp willen wij graag zelf ibuprofen maken.
Wij hebben al bij verschillende mensen gevraagd of wij ook een soort bereidingswijze zouden kunnen krijgen, alleen zegt iedereen dat dit te ingewikkeld is en krijgen we een recept voor asprines.
Toch zouden wij graag ibuprofen willen maken, en vroegen wij ons af of dit hier zou kunnen.Gegroet, Marjolein Noeverman & Alien Rijstenberg
Vechtdal college Hardenberg
-
Beste Marjolein en Alien,
Ik denk dat jullie een heel leuk onderwerp hebben gekozen voor jullie PWS. Ik heb gezocht naar bereidingswijzen van ibuprofen, maar kan niet heel precieze vinden. Wel heb ik de 6 staps procedure gevonden met de verschillende reacties. Als ik dat zo bekijk, denk ik dat het vrij ingewikkeld is om dit goed uit te voeren. Helaas zal het ook niet mogelijk zijn om het op de TU uit te voeren aangezien de proef vrij lang zal duren (ik las dat het 3 middagen duurt) en wij niet alle benodigde chemicalien hebben.
Ik weet dat jullie graag ibuprofen willen maken, maar misschien is het toch een betere optie om aspirine te maken. Ik heb dit zelf ook ooit gedaan, en je maakt echt mooi grote kristallen. Bovendien kun je dit op school uitvoeren. Aangezien jullie waarschijnlijk sowieso verschillende medicijnen bespreken kunnen jullie misschien wel de reactiestappen van de synthese van ibuprofen uitleggen. Deze site vond ik zelf erg leuk, met de vragen en antwoorden aan de zijkant laten ze je nadenken over de reactiestappen.
Ik hoop dat ik jullie toch iets verder heb geholpen. Als jullie meer vragen hebben hoor ik het graag!