Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

Bupropion

Medicijnen
    1
    4
    4578
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • A
      Anouk
      voor het laatst aangepast door

Hallo,

Ik heb mijn profielwerkstuk over Bupropion, een stof die o.a. in de medicijnen Zyban en Wellbutrin voorkomt.
      We zijn nu een week bezig maar hebben nog steeds niet goed kunnen uitvinden hoe de reactie in zijn werk gaat. Wat doet Bupropion nu eigenlijk? En wat hebben dopamine en noradrenaline ermee te maken?
      Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
      Groetjes, Anouk

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • S
        sarakraus
        voor het laatst aangepast door Sanne Nielsen

Hoi Anouk!

Zoals je misschien hebt gevonden is Bupropion is een ontwenningsmiddel en een antidepressivum. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid noradrenaline (norepinefrine) en dopamine. Deze lichaamseigen stoffen spelen een rol bij emoties en stemmingen.
        Heb je op de Engelse wikipedia gekeken? Hier staat erg veel informatie over het molecuul en een deel van de vermoedelijke werking (bij Pharmakinetics). Is dit wat je zoekt? Vanuit hier zou je verder kunnen zoeken naar hoe het lichaam met de stof omgaat.

Succes en als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!

Sara

• A
          Anouk
          voor het laatst aangepast door

Hoi Sara,

Bedankt voor je reactie!
          Deze informatie had ik zelf ook al gevonden.
          Het enige wat we nog niet goed hebben kunnen vinden is hoe bupropion werkt zodra het in je lichaam komt.
          Het remt de heropname - maar hoe? Doe het alsof het dopamine is? Of stoot het dopamine af?

Groetjes, Anouk

• S
            sarakraus
            voor het laatst aangepast door Sanne Nielsen

Hoi Anouk,

Misschien dat het volgende stukje je helpt:

A total of 17 years after its introduction, bupropion remains a safe and effective antidepressant, suitable for first-line use. Bupropion undergoes metabolic transformation to an active metabolite, 4-hydroxybupropion, through hepatic cytochrome P450-2B6 (CYP2B6) and has inhibitory effects on cytochrome P450-2D6 (CYP2D6), thus raising concern for clinically-relevant drug interactions. Common side effects are nervousness and insomnia. Nausea appears slightly less common than with the SSRI drugs and sexual dysfunction is probably the least of any antidepressant. Bupropion is relatively safe in overdose with seizures being the predominant concern.

**The mechanism of action of bupropion is still uncertain but may be related to inhibition of presynaptic dopamine and norepinephrine reuptake transporters. The activity of vesicular monoamine transporter-2, the transporter pumping dopamine, norepinephrine and serotonin from the cytosol into presynaptic vesicles, is increased by bupropion and may be a component of its mechanism of action. **

Bupropion is approved for use in major depression and seasonal affective disorder and has demonstrated comparable efficacy to other antidepressants in clinical trials. Bupropion is also useful in augmenting a partial response to selective serotonin reuptake inhibitor antidepressants, although bupropion should not be combined with monoamine oxidase inhibitors. It may be less likely to provoke mania than antidepressants with prominent serotonergic effects. Bupropion is effective in helping people quit tobacco smoking. Anecdotal reports indicate bupropion may lower inflammatory mediators such as tumor necrosis factor-α, may lower fatigue in cancer and may help reduce concentration problems

Specifieker kan ik je niet helpen, omdat dit niet echt ons vakgebied is. Ik adviseer je contact op te nemen met clinical centers die hiernaar onderzoek hebben gedaan (bijv of bedrijven die dit middel produceren.

Succes,
            Sara

• First post
              Last post
            Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors