PWS noorderlicht
-
Hoi,
Wij zijn 2 meiden uit V6 die dit jaar ons PWS moeten doen. Wij wilden het graag over het noorderlicht doen. Onze hoofdvraag is: 'Wat zijn de beste omstandigheden om het noorderlicht te zien?'. Om onze vraag te beantwoorden moeten we onder andere onderzoek doen naar welke gassen welke kleur veroorzaken. We vroegen ons af of dat bij jullie op de universiteit kan.
We hopen snel van jullie te horen!
Groetjes,
Noa en Danique.
-
Hallo Noa en Danique,
Ik ben bang dat zo een planeterrella niet zo makkelijk te maken is (voor scholieren in ieder geval).
Ik wil jullie nog op wijzen dat, zoals jullie hierboven beweren, het noorderlicht niet veroorzaakt wordt door een chemische reactie van atomen (waardoor wel?).
Als er zo een speciale buis gebruikt kan worden (ik weet niet of deze op de TU aanwezig is) wat zijn jullie daar dan precies mee van plan?
Ik hoor van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Bedankt voor je snelle reactie!
We hebben nog geen proefschriften gelezen, maar wel veel vooronderzoek verricht.Op de site van NASA staat dat ze zelf het noorderlicht hebben nagemaakt met een 'planeterrella'. Deze zijn nog niet in Nederland op universiteiten, maar kan je wel makkelijk zelf maken volgens onderstaande link. http://www.capjournal.org/issues/16/16_18.pdf
Indien dit niet kan, willen wij graag kijken welke gas welke kleur veroorzaakt als het reageert met verschillende atomen. Onze PWS begeleider zei dat je dan een speciale buis nodig hebt.
Is dit mogelijk?
Groetjes,
Noa en Danique.
-
Ha Noa en Danique,
Cool onderwerp! Maar hebben jullie al nagedacht over hoe je dit precies zou willen onderzoeken? Hebben jullie bijvoorbeeld al wat proefschriften gelezen/gevonden?
Ik hoor van jullie!Groetjes,
Thom