PWS Hockeybitjes
-
Hallo iedereen!
Mijn naam is Xanthe Mayer en ik zit nu in 6 VWO op Thorbecke Rotterdam en voor mijn profielwerkstuk ben ik onderzoek aan het doen naar hockeybitjes. Voor mijn praktisch onderzoek zou ik het leuk vinden om het schokabsorberend vermogen van twee soorten bitjes te meten. Ik vroeg me af of iemand misschien een idee had van hoe ik dit kan doen en of er op de TU mogelijkheid is om dit te doen. Als dit niet mogelijk is zou ik graag een trek test doen om de veerconstante en treksterkte te berekenen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes,
Xanthe -
Hoi Xanthe,
Je hebt een leuk onderwerp gekozen. Het doen van de voorgestelde tests is bij ons een beetje lastig, maar gelukkig kun je de nodige waardes ook in literatuur vinden. Ik neem aan dat je twee bitjes allebei van een ander materiaal zijn gemaakt. De Young modulus en veerconstante kun je vaak online vinden. In dat geval is een experiment niet per se nodig. Wat je eventueel wel kan doen is kijken of het mogelijk is een bitje te ontwerpen dat door geometrie beter zou zijn op een aantal criteria. Deze kun je dan eventueel 3D printen.
Groetjes,
Joris