Gyroscoop maken
-
Hallo,
Wij zitten nu in VWO 6 en we maken ons profielwerkstuk over gyroscoop (natuurkunde), we willen graag weten of het mogelijk is om zelf een gyroscoop te maken.
We hebben op internet gezocht, maar we hebben niks/weinig gevonden.
We willen het van metaal (aluminium, messing, enz.) maken, het metaal snijden hebben we al geregeld, maar we moeten dus nog erachter zien te komen hoe lang/zwaar elke onderdeel moet zijn.
Aangezien we zo weinig hebben gevonden kunnen we wel graag wat hulp gebruiken.Y&J
-
Hoi Y & J,
Een gyroscoop is zeker zelf te maken. De vraag is alleen met welk doeleinde ga je dit doen. Oftewel: Wat is je hoofdvraag en welke deelvragen heb je om antwoord te kunnen geven op je hoofdvraag?
Het bouwen van een versimpelde gyroscoop kan dan als antwoord op een deelvraag worden gedaan. Je kunt bij het bedenken van je hoofdvraag misschien gaan kijken naar machines/apparaten waarin een gyroscoop verwerkt zit.
Als jullie me kunnen vertellen hoe de structuur van jullie pws is, dan kan ik jullie misschien verder helpen.
Groetjes,
Joris
-
Bedankt dat u heeft gereageerd,
Ons hoofdvraag is "Wat is het effect van verschillende draaiwielen met verschillen massa's en vormen?". Dus wij willen hierbij 1 normaal werkende draaiwiel maken en daarnaast draaiwielen van andere metalen (dus andere massa's) en vormen (wij dachten zelf aan een driehoek en een balk), en dan kijken wat voor effect dit heeft. Wij zouden dus graag willen weten hoe je de massa's en lengtes van elk onderdeel van de gyroscoop berekent.
We hebben ons al een beetje verdiept in de formules van impuls en impulsmoment.
Ons inspiratie over hoe de gyroscoop eruit komt te zien hebben we van deze video https://m.youtube.com/watch?v=j6ExQ4utHEo
We kunnen elk tip gebruiken!Heel erg bedankt voor uw moeite,
Y&J -
Hoi Y&J,
Het was afgelopen week druk dus vandaar dat het even heeft geduurd.
Dit is een website geheel gewijd aan de gyroscoop. Je vindt hier alle formules die je nodig zou hebben.
Ik denk dat jullie je in een heel moeilijk gebied van de mechanica begeven. (Deze stof is iets wat in de bachelor werktuigbouwkunde word onderwezen) Daarnaast moeten jullie heel goed oppassen met het bouwen van je eigen gyroscoop. In het filmpje zie ik heel veel precisie apparatuur. Dit is ook wel nodig voor perfecte uitlijning en nauwkeurigheid. Let erop dat jullie deze apparatuur tot je beschikking hebt.Groetjes,
Joris
-
Hallo Joris,
Eerst willen we onze excuses aanbieden dat we zolang niet gereageerd hebben, we zijn druk bezig met de theorie van de PWS.
Maar we hadden een vraagje, nu we dichter bij ons onderzoeksvraag komen (wat voor effect hebben verschillende draaiwielen op de gyroscoop). Heeft u enig idee hoe we de snelheid van de gyroscoop kunnen berekenen/meten?
Misschien met een computerprogramma of iets dergelijks?Groetjes,
J&Y -
Hoi J&Y,
Geen probleem dat jullie nu pas weer reageren. Ik ben blij dat jullie een eind op weg zijn.
Ik snap dat je ook wilt kunnen meten wat de draaisnelheden zijn. Dit kun je natuurlijk berekenen voor een simpele gyroscoop, maar een wat complexere wordt lastig.
Wat je zou kunnen doen is met een high-speed camera een opname maken van de gyroscoop. Als je deze dan vertraagd afspeelt kun je het aantal omwentelingen misschien tellen. Vervolgens kijk je in welk tijdsbestek hij dit doet en dan weet je het aantal On omw/s.Hopelijk helpt dit jullie verder!
Gr Joris