PWS Quantummechanica
-
Dag Scholierenlab,
Wij zijn Dinja Sanders en Clara van Ittersum en gaan na de zomervakantie naar 6vwo op het Keizer Karel College in Amstelveen. Komend jaar moeten wij ook ons profielwerkstuk gaan maken en het leek ons leuk om dat met een Technische Universiteit te doen. Wij zijn al eerder op de TU Delft geweest, onder andere om de ‘Wiskunde Actief cursus’ die afgelopen jaar gegeven te volgen. Daar hebben wij ook gehoord dat jullie profielwerkstukken begeleiden en leerlingen willen helpen met hun profielwerkstuk. Wij zelf zouden graag een natuurkundig of wiskundig profielwerkstuk doen, maar dan zou het leukste zijn om bij deze vakken het rekenwerk met de praktijk te kunnen combineren. Daarom zouden we ons profielwerkstuk dus graag aan de TU Delft willen doen!
Op onze school krijg je altijd voor je profielwerkstuk een begeleider aangewezen. Toen wij met onze natuurkundeleraar spraken hadden we het idee dat het misschien leuk is om een profielwerkstuk met een onderwerp in de kwantummechanica te doen. Onze natuurkundeleraar zei ons dat hij dacht dat er in Delft een kleine deeltjesversneller was en dat we daarmee interessante proeven kunnen doen, maar dat we dat nog even moesten navragen. Vandaar dus de vraag of jullie ook echt een deeltjesversneller hebben op de universiteit? En als dat zo is, zouden wij daar dan gebruik van kunnen maken?
Mocht dit niet kunnen, hebben jullie nog andere opstellingen voor experimenten, met betrekking tot de kwantummechanica, voor ons profielwerkstuk?
Wij hopen van jullie te horen en fijne vakantie,
Dinja Sanders en Clara van Ittersum
-
Hi Dinja en Clara,
Leuk idee. Het zou kunnen dat jullie leraar de proton accelerator bedoelt op het Reactor Instituut. Ik zal even moeten vragen wat dit precies is en waarvoor het allemaal gebruikt mag worden. Aangezien het vakantie is zal het wel even kunnen duren voordat ik antwoord heb.
Een andere optie is dat jullie je inschrijven voor de workshop supergeleiding. Zie de pagina 'proefje op de TU Delft' voor meer info.Groet,
-
Hoi Caspar,
Doordat we je berichtje nu helaas pas zien, is de workshop supergeleiding al vol! Heel erg jammer, was inderdaad een optie geweest!
Verder zou het heel goed kunnen dat onze docent het over de proton accelerator had. Heb jij misschien al antwoord gehad over waarvoor de accelerator gebruikt mag worden en of er dus een PWS mee gedaan mag worden?Groeten,
Dinja en Clara
-
Hi Dinja en Clara,
Deze reactie kreeg ik aangaande de 'proton accelerator':
[i]"Er is op de TU, in het RID-gebouw, inderdaad een versneller. Het kan hier nog niet om de protonenversneller gaan omdat die nog niet klaar is. De bouw van deze versneller, of beter op dit moment de bunker waarin hij komt te staan, is nu aan de gang. De versneller zelf (voor het Holland Particle Therapy Centre, HPTC) zal rond mei volgend jaar worden geplaatst.Wat waarschijnlijk bedoeld wordt is de van de Graaff-versneller in ons gebouw. Dit is een 3-MeV-elektronenversneller. Ik denk echter niet dat deze geschikt is voor een VWO-leerling om hier wat praktisch mee te kunnen doen. Misschien is een keer een rondleiding mogelijk, maar dat zal dan na de vakantie worden denk ik. De versneller is niet van onze afdeling, dus ik zal dat even moeten nagaan.
Laat me maar horen of daar belangstelling voor is."[/i]Wat betreft de workshop. Ik zal vrijdag even voor jullie checken of deze inderdaad al vol is. Kom ik op terug!
-
Hoi Caspar,
Bedankt voor het mailen! Jammer dat wij met de elektronenversneller geen proefjes mogen doen. Dinsdag beginnen we weer met school en dan gaan we even met onze begeleiders overleggen wat we nu zullen doen en hoe we dan ons PWS gaan aanpakken. Het praktische werk maakt namelijk wel een quantummechanica-PWS interessanter!
Wat betreft de workshop, bedankt voor het checken of die vol is, maar ook daar komen wij op terug, want we twijfelen nu of we door zullen gaan met een natuurkunde PWS of dat we misschien een wiskunde PWS kunnen doen. Ook dat gaan we volgende week op school overleggen!Dinja en Clara
-
Oke Dinja en Clara,
Ik hoor verder van jullie als jullie een beslissing hebben gemaakt!
Groetjes,
Caspar Boers
-
Hoi Casper,
Heel erg bedankt voor al je hulp, maar we hebben inmiddels rond dat we metingen kunnen gaan doen aan muonen en aan deze deeltjes zullen we ons pws wijden!
Dinja en Clara
-
Hi Dinja en Clara,
Thanks voor de update. Wat cool! Waar gaan jullie deze proefjes doen uiteindelijk?
Groet,
Caspar Boers