Elektromagnetische straling GSM
-
Beste ScholierenLAB,
Mijn pws-partner(Hugo) en ik(Thomas) hebben een pws met als hoofdvraag 'Wat is het effect van de elektromagnetische straling afkomstig van gsm's op materiaal vergelijkbaar met hersenweefsel'. Drie weken geleden
is bij ons op school een nieuw klystron aangekomen, die heeft echter een vaste golflengte van 2,8cm wat correspondeert met een frequentie van 11 MHz. Gsm's stralen echter met frequentie van 900 of 1800
MHz. Via een extern signaal de frequentie aanpassen is mogelijk, maar daarmee kunnen wij een maximale frequentie van 100KHz behalen. Onze vraag luidt dan ook als volgt. Hebben jullie op de TU de beschikking tot
stralers die wel met de goede frequenties kunnen stralen? Als dit het geval is, zouden wij dan ons praktisch deel op de TU kunnen komen meten? Andere tips zijn ook meer dan welkom.
Bijgevoegd de inhoudsopgave van ons pws.
Alvast bedankt en Groet,
Thomas van Gils en Hugo Stuyt -
Ha Thomas en Hugo,
Ik ga even voor jullie kijken of ik op mijn faculteit aan de vereiste stralingsbron kan komen. Jullie horen van mij.
Groet,
Caspar Boers
-
Hi Caspar,
Bedankt voor je hulp. We gaan nu bij TNO proberen binnen te komen.
gr
-
Volgens een technicus van de afdeling Microwave Sensing, Signals en Systems is er ontzettend veel onderzoek gedaan naar GSM straling op hersenweefsel. De conclusie is dat het zeker effect heeft op het hersenweefsel. Maar niemand weet nog exact wat de gevolgen hiervan zijn. Dit is dus ook moeilijk te onderzoeken.
Om met een klystron te meten is niet ongevaarlijk. Bovendien een golflengte van 2.8cm komt overeen met een frequentie van 11GHz en niet 11 MHz.
Helaas is deze onderzoeksgroep niet ingericht voor dit type experimenteel onderzoek, maar meer voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.Zij zeggen dat TNO wel onderzoek gedaan heeft naar deze effecten en zij zijn dan ook mogelijk beter uitgerust om dit type onderzoek te doen.
Ik hoop dat jullie hiermee verder geholpen zijn.
Groet,
-
Ha jongens,
Op mijn faculteit (Technische Natuurwetenschappen) kon ik helaas niemand vinden die mij hierbij kan helpen. Wel ben ik inmiddels doorverwezen naar een onderzoeksgroep van de faculteit Electrotechniek. Ik heb deze groep een mail gestuurd met jullie verzoek en of ze kunnen helpen.
Dan weten jullie hoe het ervoor staat met jullie vraag. Ik denk dat er komende week wel een mailtje verschijnt.Groet,
Caspar Boers