Akoestische levitatie realiseren
-
Geachte,
Wij zijn 3 scholieren van het Onze Lieve Vrouwelyceum in Breda. Wij hebben als hoofdvraag voor ons profielwerkstuk: Wat is de invloed van gewichtloosheid op ontkiemende plantjes?
Wij willen dit realiseren door de gewichtloosheid na te bootsen met akoestische levitatie. We snappen het principe van akoestisch levitatie en hebben al verscheidene proefjes bij ons op school gedaan, maar niks werkten. We geloven dat dit komt doordat onze apparatuur op school niet sterk en stabiel genoeg is. We vroegen ons dus af of de TUDelft wel krachtig genoeg apparaten bezit. Om precies te zijn een 'welding ultrasonic tansducer'. Ons idee is om dit apparaat te richten op een aluminium plaat en in combinatie met berekeningen zo een staande golf te creëren.Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Dat zou geweldig zijn!
met vriendelijke groeten,
Sharon
-
Ha Sharon,
Cool onderzoek en volgens en als ik het zo lees hebben jullie al een hoop geprobeerd. Zelf weet ik niet of er op de TU Delft een dergelijk apparaat bestaat. Ik ga even op onderzoek uit en laat jullie snel horen wat er uit is gekomen!
Groet,
Caspar Boers
-
Hallo Caspar,
Ik ben een scholier uit Assen en ben samen met mijn profielwerkstukpartner, net zoals Sharon, op zoek naar een universiteit die zich bezig houdt met experimenten rondom geluidlevitatie. Wij zouden het geweldig vinden om te werken met dit verschijnsel in de praktijk. Wij hebben het verschijnsel al wel uitgebreid verklaard maar wij hebben ook als enige nog een geluidsbox nodig die ultrasone geluiden kan uitzenden. Daarbij ook een reflector die de geluidsgolven terugkaatst.
Heeft u zo'n dergelijke opstelling gevonden, of heeft u nog een idee bij wie ik wel terecht kan? Ik kan eventueel wel een voorbeeld van een opstelling sturen.
Wij willen onder andere experimenteren met de opstelling, om verbanden te ontdekken. Bijvoorbeeld tussen de massa van het voorwerp dat we willen laten zweven en de frequentie van het geluid.
Ik zou het leuk vinden om een dagje langs te komen, als jullie de opstelling hebben.m.v.g.
Paul -
Hoi Caspar,
Dank je voor de snelle reactie!
Ik hoop dat je er een kan vinden.Met vriendelijke groeten,
Sharon
-
Ha Paul,
Stuur mij inderdaad graag een voorbeeld van een opstellin die je zoekt.
Groet,
Caspar Boers
-
Beste Paul,
Het spijt mij je te moeten mededelen dat ik op de TU Delft geen onderzoeksgroepen heb kunnen vinden die zich hiermee bezighouden en waar jullie een dergelijk proefje zouden kunnen doen.
Is er uit jullie eigen onderzoek nog iets voortgekomen? En is er iets anders waarmee ik jullie zou kunnen helpen?Groet,
Caspar Boers
-
Hallo Caspar,
Bedankt voor de snelle reactie!
ik heb hier een site met een plaatje hoe de opstelling er ongeveer uitziet, met daarbij de benodigdheden ervan: http://www.coolthings.com/sonic-levitation-machine/We zullen zelf ook nog even verder kijken of wij het hier op school ook kunnen proberen.
m.v.g.
Paul