PWS Quantum Levitation
-
Ha Stefan,
Cool dat jullie je bezig gaan houden met Quantum Levitation. Een fenomeen dat erg tot de verbeelding spreekt. Wat wordt de hoofdvraag van jullie onderzoek?
Heb je bijvoorbeeld al nagedacht hoe je deze kracht gaat meten?Op de TU Delft willen wij altijd graag helpen bij profielwerkstukken. Zeker als het over dit soort uitdagende onderwerpen gaat. Waar vragen jullie in dit geval precies mijn hulp voor?
Groet,
Caspar Boers
-
Ha Stefan,
Deze vraag lijkt erg op jouw andere vraag. Laten we beiden bespreken op het andere topic voor de overzichtelijkheid. Zie
PWS Quantum Levitation -
Hoi Caspar,
bedankt voor je reactie, dit is onze onderzoeksvraag en subvragen:
- Onderzoeksvraag:
How can we use quantum levitation to increase the efficiency of transport? - Deelvragen
Quantum levitation- What are the properties?/limits?
- How does it work?
- How can these properties be used to improve efficiency in transport?
- Quantum levitation vs. Hoover levitation
Transport - What types of transport can be improved with quantum levitation?
· Which specific parts? - To what extent could quantum levitation improve the efficiency?
Welke werkwijze / methode ga ik voor mijn onderzoek toepassen?
- We will build a track which demonstrates quantum levitation
Experiment with this (friction, force, speed) - Research the energy lost by not using quantum levitation in transport (friction, speed, weight)
- Onderzoeksvraag:
-
Ziet er goed uit jongens! Lijkt me een mooie basis voor een goed PWS.
Jullie zeiden eerder dat je graag naar Delft wil komen om een opstelling te maken.
Wat zijn precies jullie verwachtingen hiervan? Met andere woorden, waar in dit verhaal lopen jullie vast en hebben jullie hulp nodig? Ontbreekt er materiaal? Snappen jullie bepaalde fenomenen niet? Ik kan jullie niet helpen met jullie volledige PWS zoals jullie zullen begrijpen. Wel met bepaalde onderdelen als die jullie zelf niet lukken. Probeer specifiek aan te geven waar jullie vastlopen.
Ik hoor het wel! -
Wat wij vooral nodig hebben is het materiaal. De magneten kunnen wij zelf kopen, maar wat wij dan van jullie nodig hebben is een supergeleider en vloeibaar stikstof om die te koelen. verder moeten wij nog met onze begeleider op school bespreken hoe we kunnen onderzoeken wat we willen weten, maar misschien dat een van jullie ook nog een suggestie heeft bijvoorbeeld over hoe het werkt, dit is eigenlijk het deel waar wij de meeste hulp bij nodig hebben. Ook zouden we graag willen weten of we de materialen die we nodig hebben een dag mee naar onze school mogen / kunnen nemen om daar een korte demonstratie te geven aangezien het er heel indrukwekkend uitziet.
-
Als jullie zelf een opstelling hebben van magneten kunnen jullie deze zeker in Delft komen testen. Jullie kunnen dan onder mijn begeleiding gebruik maken van een sterke supergeleider en vloeibaar stikstof.
Voor een korte demonstratie op school mogen jullie helaas niet de vloeibare stikstof lenen. Het gebruik hiervan is verbonden aan strenge veiligheidseisen, dus ik kan jullie niet zomaar een fles meegeven.
Groet,
Caspar Boers
-
Ik heb niet elke vrijdagmiddag tijd, maar we zouden wel een keer een afspraak kunnen maken als jullie helemaal klaar zijn met de opstelling.
Wat willen jullie precies doen die middag?
Als je een opstelling van magneten wil bouwen waar je de supergeleider overheen wilt laten zweven als een soort maglev trein, dan is het aan te raden om ook een supergeleider te bestellen op de onderste van onderstaande links. Wij hebben namelijk een grote cilindervormige supergeleider, maar die zal snel afkoelen. Op deze site verkopen ze hele dunne plakjes die al in de fabriek zijn gemonteerd aan een stuk plastic schuim wat goed isoleert.Magneten: http://www.supermagnete.nl/
Supergeleider: http://www.quantumlevitation.com/Groet,
-
Wij zullen inderdaad zelf een aantal magneten aanschaffen, wat zijn de afmetingen van jullie supergeleider(s)? dan weten we welke magneten we het beste kunnen aanschaffen.
Zouden wij op een vrijdagmiddag een afspraak kunnen maken? wij zijn dan namelijk om 13:45 uit en kunnen vanuit school vrij makkelijk naar de TU komen.
Mvg,
Stefan -
Hebben jullie je al ingeschreven? Is voor jullie erg interessant denk ik.
groet,
Caspar Boers
-
We zullen even moeten nadenken over het aanschaffen van een eigen supergeleidr, aangezien dit 150$ zou kosten, aangezien we er na het experiment op de TU niet veel meer mee kunnen, lijkt dit een verspilling van een hoop geld. in hoeverre is het mogelijk een setup te maken met de materialen beschikbaar op de TU?
Wij zullen ons waarschijnlijk wel inschrijven voor de workshop, maar zullen daarvoor eerst vrij vragen op school.
Mvg,
Stefan -
Hoi Caspar,
Dit zou wel heel gaaf zijn, als je dit weet, zouden we dan concreet een afspraak kunnen maken? Wij moeten namelijk over een tijdje de volgende fase voor ons PWS inleveren en daarvoor moeten wij al een proefje gedaan hebben als ik het goed begrepen heb.
Mvg,
Stefan -
Hoi Stefan,
Dat is inderdaad wel duur ja. Ik dacht dat de twee scholieren die vorig jaar bij mij kwamen het goedkoper hadden gefixt, maar ik zal het nog eens aan ze proberen na te vragen.
Het probleem is dat wij op de TU op dit moment alleen een vrij zware sterke supergeleider ter beschikking hebben. Deze werkt heel goed als je er een klein magneetje boven wil laten zweven, maar minder goed als je hem als een soort treintje over een magneetbaan wil laten zweven.
Ik zal voor jullie dus nog even verder zoeken naar een goedkopere supergeleider of anders kijken of ik er zelf eentje mag aanschaffen voor hier.Groet
-
Tijdens de workshop is een ideaal moment. Er zullen dan ook meerder groepjes aanwezig zijn die ook hun opstellingen meenemen. Dus dan kun je misschien nog dingen gebruiken van anderen wat wel handig is.
Als dit niet lukt voor jullie kunnen we altijd een ander moment zoeken, maar ik denk dat tijdens/na de workshop het beste zou zijn! -
Hoi Caspar
Wat een goed plan! wij zijn dan inderdaad sowieso al op de TU, dus dat scheelt weer tijd :). Het is ons gelukt een kleine supergeleider te krijgen van een van onze leraren. Deze is rond, ongeveer 1,5 cm in diameter en iets meer dan een halve centimeter dik. Wel is deze door de dikte in tweeën gebroken, maar dit zou geen probleem moeten zijn. Het enige wat we dan nog nodig hebben is vloeibaar stikstof en magneten.
Mvg,
Stefan