PWS Antimaterie, vraag over nevelkamer.
-
Beste studenten,
Ik zit momenteel in VWO 5 en heb als onderwerp voor mijn PWS antimaterie.
Mijn natuurkunde docent wil graag dat er een praktisch gedeelte in je pws zit. Op internet heb ik gevonden dat je met behulp van een nevelkamer positron sporen zichtbaar kunt maken. Ik weet dat je zelf kleine nevelkamers kan maken maar het aantonen van positronen daarin schijnt moeilijk te zijn.
Mijn vraag is of jullie weten of dit klopt en misschien tips hebben om het wel zichtbaar te maken.
Ik weet niet of er op de universiteit een volwaardige nevelkamer staat of misschien wel een bellenvat waar ik misschien een keer zou kunnen kijken en gegevens verzamelen om daar naderhand de nodige berekening op los te laten.
Ik vraag dit omdat ik deze deelvragen antwoord wil krijgen: Hoe kan antimaterie worden gedetecteerd en hoe kan dat zichtbaar worden gemaakt?Alvast bedankt,
Joost -
Ha Joost,
Wat je zegt klopt helemaal. Zelf een nevelkamer maken is goed te doen. Hoe het komt dat het zo lastig is om positronen zichtbaar te maken vind ik een hele goede vraag. Ik zou dit moeten navragen.
Op de TU Delft staat zeker een nevelkamer, ik zal ook eens voor je navragen wat de mogelijkheden daarmee zijn.Goed dat je al zo op tijd begint met het uitzoeken van de mogelijkheden voor een praktisch deel. Ik neem aan dat je volgend jaar pas je profielwerkstuk afmaakt?
Hieronder nog een link die interessant kan zijn voor je werkstuk.
CERN timelinesGroet,
Caspar
-
He Caspar,
Fijn dat het zo wordt opgenomen op de universiteit.
Mijn profielwerkstuk hoeft inderdaad pas volgend jaar af te zijn. Mijn begeleider en een aantal bekenden hebben verteld dat het praktisch gedeelte vaak langer duurt dan je eerst gepland heb en daarom ben ik nu al begonnen.Nogmaals bedankt voor de reactie en ik hoor hopelijk dan nog wel van jullie!
Joost
-
Ja daar heeft je begeleider gelijk in. Aangezien jij een relatief lastige proef wil gaan doen, zul je afhankelijk zijn van andere mensen en dat vertraagt het hele proces. Je hoort inderdaad nog van mij.
Nog even een vraag puur uit interesse. En voor jou misschien handig om er concreet over na te denken:
Stel je bouwt een nevelvat.- Met vast CO2 eronder en alcohol erin zoals in de meeste filmpjes -
Dan zie je dat ook zonder stralingsbron in het nevelvat al condenslijnen zichtbaar zijn. Door welke deeltjes worden deze lijnen veroorzaakt?
En waarom denk jij dat het lastig is om positronen te detecteren?
- Met vast CO2 eronder en alcohol erin zoals in de meeste filmpjes -
-
He Caspar,
Ik zal afwachten op een reactie van jullie.
Wel de lijnen die ontstaan worden veroorzaakt door verschillende deeltjes. De lijnen waar ik het meest in geïnteresseerd ben zijn degene die door positronen worden veroorzaakt ofwel beta + verval. Ik heb ontdekt dat deze tegelijkertijd met een elektron kunnen ontstaan alleen door het verschil in lading precies de andere kant op bewegen langs het magnetisch veld. Omdat de positronen minder energie zouden hebben zouden deze sterker buigen langs het magnetisch veld.
Omdat dit echter maar heel even zichtbaar is moet je het proberen vast te leggen. Je zou dit kunnen doen met een gewone camera maar daar voorzie ik wat problemen, aangezien de nevelkamer van onder belicht moet worden. Verder weet ik niet hoe ik thuis de sterkte van het magnetisch veld kan meten om de energie van de deeltjes uiteindelijk uit te rekenen.
Ik hoop dat dit op de TU makkelijker gaat en daarom vraag ik jullie om hulp.Nogmaals bedankt en ik hoor nog wel!
Joost