PWS Antigeluid
-
Beste,
Wij hebben voor ons profielwerkstuk het onderwerp antigeluid gekozen. Wij vroegen ons af of het mogelijk is om ons experiment uit te voeren in de geluidsdichte kamer van de TU Delft. Met de Open Dag hebben wij een rondleiding gehad, en toen bedachten we dat dit wel handig is voor ons proefje. Aangezien reflecties grote invloed kunnen hebben bij antigeluid, zou het ons goed uitkomen als wij onze proef uit mogen voeren in de geluidsdichte kamer. Eventuele deelvragen van ons profielwerkstuk en precieze omschrijving van de proef volgen later.
Met vriendelijke groet,
Dennis en Vincent 6VWO -
Hi Dennis en Vincent,
Er is inderdaad een geluiddichte kamer op de TU Delft en morgen ga ik langs om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor jullie om daar een proefje te doen. Ik kom dus nog bij jullie terug. Kunnen jullie intussen alvast nadenken over wat jullie hoofdvraag is en hoe jullie meetopstelling eruit zou gaan zien?
Groet,
Caspar
-
Dennis en Vincent,
Goed nieuws! Het is mogelijk. Julie moeten mij een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving sturen van het experiment dat jullie voor ogen hebben en hoe en met welke materialen jullie dit willen gaan uitvoeren. Zodra ik dit van jullie heb ontvangen kan ik de 'anechoïsche' kamer voor jullie reserveren.
Ik ben benieuwd!Groet,
Caspar Boers
-
Beste Casper, Dennis en Vincent,
Wij, Roxanne en Sanne, doen dit jaar ook ons profielwerkstuk over Antigeluid.
Onze hoofdvraag luidt: In hoeverre kan anti-geluid geluidsoverlast verminderen?
Als proefjes hadden wij zelf het een en ander in gedachten met luidsprekers tegenover elkaar zetten, zoals- Een zuivere en een complexe toon uit twee speakers, tegenover elkaar en op verschillende plaatsen, met verschillende soorten Hertz
- Een gesprek voeren / muziek spelen in een microfoon en het antigeluid uit een speaker.
Nu hadden wij op de open dag van de TU (op de EWI) een koptelefoon gezien die voor ruisdemping zorgde en dat leek ons ook interessant om daar meer te weten over te komen.
Ook wisten wij (tot nu) toe niet dat er een geluidsdichte kamer was op de TU, en dit heeft ook onze aandacht getrokken. Hebben jullie hier nog tips over, of kunnen jullie op of aanmerkingen bedenken?
Met vriendelijke groet,
Roxanne en Sanne
-
Hi Roxxane en Sanne,
Jullie plannen lijken me erg goed! Nu ben ik alleen benieuwd..
"Een gesprek voeren / muziek spelen in een microfoon en het antigeluid uit een speaker."
..Hoe gaan jullie het opgenomen geluid omzetten in antigeluid?Jullie vroegen verder om meer informatie over anti-geluid technologie toepassingen in koptelefoons. Hier staat een goede uitleg.
http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/audio-music/noise-canceling-headphone3.htmEn we hebben inderdaad een anechoïsche (geluiddichte) kamer op de TU. Jullie zouden hier eventueel op afspraak en met een goed meetplan een proefje kunnen doen.
Ik hoop dat jullie hiermee antwoord hebben op jullie vragen en laat maar weten wat jullie plannen verder zijn betreffende de anechoïsche kamer.
Groet,
Capar
-
Hoi Caspar,
Is het nog gelukt? En hoe moeten wij ons voorbereiden, want dan kunnen wij misschien nog bepaalde spullen regelen bij onze docent.
Met vriendelijke groet,
Roxanne en Sanne -
Hi Sanne en Roxxane,
Goed om te horen dat jullie zelf al bezig zijn met een oplossing voor het omzetten van geluid in antigeluid. Een tijdje geleden had ik al contact gezocht met de beheerder van deze kamer. Ik zal even zijn e-mail adres zoeken en hem een mailtje sturen. Eventueel kunnen jullie daarna het contact zelf overnemen. Zodra ik iets van hem hoor zal ik jullie inlichten.
Grt. Caspar
-
Hoi Caspar,
Sorry voor de late reactie, we zijn druk bezig met onze schoolexamens, maar gelukkig hebben wij binnenkort weer tijd voor het pws.
Wij hebben een programma op het internet gevonden die dit zou moeten kunnen, onze docent heeft hier ook nog iets voor heeft hij gezegd, daar gaan wij zo snel mogelijk achteraan.We zouden graag gebruik willen maken van de anechoïsche kamer, waar moeten wij de afspraak maken?
Wij hebben een voorkeur voor vrijdag 20 december, als dit niet kan kunnen wij ook donderdag 19 december en anders maandag 6 januari.
Groetjes,
Sanne Kassenberg en Roxanne van Rijn
-
Hey Roxanne en Sanne,
Het was gelukt en ik dacht dat ik al op jullie had geantwoord, maar blijkbaar toch iets misgegaan!
Jullie kunnen meneer den Bok (H.denBok@tudelft.nl) mailen om te reserveren. Op 19 december stond al een reservering. Toen ik hem mailde was 20-12 en 6-1 nog vrij, maar dat moeten jullie even opnieuw checken.
Qua voorbereiding kunnen jullie ook het beste bij hem zijn. In principe zouden jullie vanaf nu zelf verder kunnen, maar mochten jullie nog vragen hebben of mijn hulp nodig hebben dan hoor ik het wel!
Succes!Grt. Caspar