PWS Onzekerheidsrelatie van Heisenberg/Twee spleten experiment Young
-
Goedendag,
Voor ons PWS gaan wij ons richten op de kwantumfysica, specifieker; de Onzekerheidsrelatie van Heisenberg d.m.v. van het Twee spleten experiment van Thomas Young. Onze school, het Lyceum Oudehoven te Gorinchem, beschikt helaas niet over de faciliteiten om ons experiment ten volle uit te voeren.
Onze docent Natuurkunde raadde ons aan om contact op te nemen met de TU Delft, faculteit Technische Natuurkunde. Hierbij vragen wij assistentie in de vorm van technische ondersteuning (bv. deeltjessensoren).
In principe hebben wij geen direct tijdslimiet, maar zo spoedig mogelijk zal ons het beste uitkomen.
Met vriendelijke groet,
Lauren Vierhoven en Tomas Nieboer
-
Beste Caspar,
Wij vroegen ons af of u ook een ander communicatie medium heeft, als bijvoorbeeld directe email of WhatsApp. Hiermee kunnen wij sneller en effectiever communiceren en afspraken maken.
Over het onderwerp; wij wilden pas precies ons exacte experiment onderwerp beslissen als wij weten wat we kunnen doen. Is een test met enkele deeltjes, als elektronen, mogelijk?
In het kader van communicatie:
Onze e-mailadressen zijn:
lauren4hoven@gmail.com
tomasnieboer@gmail.com
en onze nummers kunt u via deze e-mailadressen verkrijgen.Met vriendelijke groet,
Lauren Vierhoven en Tomas Nieboer
-
Hey Lauren en Tomas,
Interessant en origineel onderwerp! Goed dat jullie contact opnemen via het forum van ScholierenLab, want ik kan jullie hier waarschijnlijk wel mee helpen.
Met het Tweespeletenexperiment ben ik bekend. Willen jullie dit experiment zo exact mogelijk nabootsen? Bij het originele experiment maakte Young gebruik van zonlicht, maar tegenwoordig wordt vaak een laser gebruikt. Uit jullie vraag ("deeltjessensoren") begrijp ik echter dat jullie het experiment met elektronen in plaats van licht willen uitvoeren. Die versie van het experiment wordt ook vaak gedaan, maar vergt wel weer geavanceerder materiaal.
Ik zal jullie helpen om dit experiment zo snel mogelijk uit te kunnen voeren!
Dan lijkt het me het beste dat jullie mij eerst wat meer details geven over het experiment dat jullie precies voor ogen hebben. Daarna kan ik gaan overleggen op de Faculteit Natuurkunde of de mogelijkheid er voor jullie is om de gewenste spullen te gebruiken.
Ik hoor graag weer van jullie!Caspar