Onderzoek naar de intensiteit van röntgenstraling
-
Wij zijn drie enthousiaste leerlingen en wij zetten in onze pws de mammografie en de MRI scan tegenover elkaar. Omdat het niet mogelijk is om een proef met de MRI scan te doen, leek het ons een goed idee om onderzoek te doen naar het verband tussen het aantal kV dat op de anode en kathode van een röntgenbuis staat en de intensiteit van de straling die hieruit volgt. Omdat dit een redelijk riskant proefje is, is het voor ons niet mogelijk om het op school uit te voeren. Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen?
-
Ha allemaal,
Klinkt als een leuke, maar inderdaad riskante proef. Ik zal even voor jullie vragen of het wellicht mogelijk is een dergelijke proef op het reactorinstituut van de TUDelft te doen. Ik weet niet zeker of het lukt, dus probeer anders ook ondertussen contact op te nemen met het Nikhef in Amsterdam. Zij doen onderzoeken op het gebied van deeltjes (dus ook gamma's of rontgen) en doen veel met scholieren. Ik laat het jullie zo snel mogelijk weten.
Groet en succes met jullie PWS,
Michiel -
Hallo Michiel,
Heel erg bedankt voor je snelle reactie en het zou ontzettend fijn zijn als we bij het reactorinstituut onze proef zouden kunnen doen. Ook bedankt voor de tip van het Nikhef, dat gaan we zeker proberen.
Groeten,
Rianne
-
Hoi Rianne,
Goed nieuws! De reactor heeft de mogelijkheid een profielwerkstuk te faciliteren en ik heb iemand gevonden die jullie verder kan helpen! Er is een röntgentoestel beschikbaar (zij het wel een industrieel toestel, dus niet in medische setting) om metingen aan te doen, onder begeleiding van een van de docenten stralingsbescherming. Sowieso kunnen jullie het proefje doen om het verband tussen kV en dosis te laten zien, maar jullie kunnen eventueel ook kijken naar mA, filtering van de bundel, verstrooiing van straling aan een “patiënt” naar ziekenhuismedewerkers die er omheen staan of afscherming van röntgenstraling. Bovendien zouden jullie misschien ook, onder voorbehoud en indien gewenst, een bezoekje kunnen brengen aan onze eigen onderzoeksreactor in bedrijf.
We moeten even een datum afspreken, zodat jullie langs kunnen komen. Er zijn nog wel wat mogelijkheden in de periode februari-maart. Ik zal jullie daarvoor even per mail benaderen.
Groet,
Michiel -
Hallo Michiel,
Wij hebben gisteren onze proef uitgevoerd en hebben ook nog de onderzoeksreactor bezocht. We hebben een waanzinnig leuke dag gehad en we zijn weer een heel eind op weg met ons profielwerkstuk. Bij deze nogmaals bedankt voor al je hulp!
Met vriendelijke groet,
Rianne