Lichtsnelheid
-
Hallo!
Ik wil mijn profielwerkstuk doen over licht en snelheid van het licht. Ik wilde vragen of jullie werken aan dit onderwerp en of er wellicht ook practica of onderzoeken zijn. Ook ben ik geinteresseerd in tips voor literatuur over dit onderwerp.
Alvast hartelijk dank.
Timke
-
Ha Timke!
Leuk onderwerp! Zoals je misschien al weet bestaat licht uit fotonen. Dit zijn gewichtsloze deeltje die in een golf bewegen en altijd met dezelfde snelheid bewegen: de lichtsnelheid, de grootste snelheid mogelijk. Misschien heb je wel gehoord dat in september vorig jaar er bij het europese onderzoeksinstituut CERN een neutrino (fysisch deeltje) werd gemeten met een snelheid groter dan die van het licht (stukje in de wereld draait door). Achteraf bleek het een meetfout, maar de wereld van de natuurkunde stond even op zijn kop, omdat een vaste lichtsnelheid als een van de ijkpunten en grondvesten in de natuurkunde wordt gezien en zelfs contact maken met het verleden mogelijk zou zijn als deeltjes sneller zouden gaan! Het zou misschien leuk zijn om in je profielwerkstuk hier wat over te zeggen.
In Delft wordt momenteel niet gewerkt aan het meten van de snelheid van het licht, maar deze is wel belangrijk bij veel experimenten. De makkelijkste proef om deze te meten is met de magentronproef. Kijk voor dit proefje op deze site. Bekijk het filmpje en druk op lees verder om te kijken hoe dit in zijn werk gaat. Het enige wat je nodig hebt is een magnetron en een stuk chocolade!!
Andere manieren hoe wetenschappers vroeger hebben geprobeerd de lichtsnelheid te meten zijn ook erg intressant om te bekijken. Daarnaast zou ik goed zoeken op de woorden foton, licht en lichtsnelheid!
Succes en groetjes,
Michiel