Golf-deeltje dualiteit van licht
-
Halloo
Wij willen ons pws over de golf-deeltje dualiteit van licht hebben.Het theorie gedeelte gaat wel lukken, maar eigenlijk willen wij hier ook een experiment bij doen.
Hebben jullie ideeën voor een experiment? en zouden wij dat experiment eventueel op de TU uit kunnen voeren?Groetjes
-
Hoi,
Er zijn 2 bekende proefjes die je kunt doen. Om aan te tonen dat licht een deeltjeskarakter heeft is er een opstelling waar in een vacuümbol 4 zwarte (lichte) vierhoekjes aan een draaibare as vast zitten. Als dit in het licht wordt gezet zul je zien dat deze vierhoeken gaan draaien.
Om aan te tonen dat licht ook een golfkarakter heeft kun je natuurlijk vele interferentie proefjes uitvoeren. Waarschijnlijk kun je dat ook op school doen met een spleet en een laser. Binnenkort ga ik hier ook een laserproef doen zou je hier ook het proefje kunnen doen. Ik ben nog op zoek naar de juiste ruimte maar zodra ik die heb kan ik aan de slag met deze proef en laat ik jullie het weten!Groetjes,
Ad -
Hoi Lorena,
Hierbij trouwens nog wat extra informatie:
- hier kun je de gratis nemo kit aanvragen
- hier laten ze zien hoe je je eigen two slit interference proefje kan maken
- Vrij duidelijke uitleg over de werking van een laser
- klein fragment uit what the bleep waar interferentie van ligt en het waarschijnlijkheidsprincipe van heisenberg wordt uitgelegd
- kleine folder met heel veel algemene informatie
- algemene uitleg over compton verstrooiing
In het engels staat de hele afleiding: - Compton scattering
- foto-elektrisch effect uitgelegd
- Interessante link met veel info over Het `uitgestelde keuze' experiment en het onzekerheidsprincipe
- licht als een deeltje en meer uitleg over interferentie
Ik zal nog even kijken of ik de vacuumbol kan vinden om aan te tonen dat licht ook een deeltjeskarakter heeft!
Groetjes,
Ad