Glasvezel
-
Ik zit nu in 5 VWO. Voor mijn profielwerkstuk heb ik gekozen om het over glasvezel te doen. Ik wil graag hierin bepalen onder welke hoek in de buiging van een glasvezelkabel de lichtintensiteit die hier doorheen gaat verminderd, en zo berekenen wat de maximale hoek van het licht is dat het 100% in het draad blijft zitten en niks verloren gaat. Ook wil ik gaan bepalen wat de weerstand van glasvezel is en of het licht daadwerkelijk met de lichtsnelheid gaat. Aangezien de snelheden in glasvezel zo hoog zijn weet ik niet hoe ik alles zou kunnen bepalen. Hebben jullie misschien tips voor het maken van een opstelling en misschien een mogelijkheid een proef over dit onderwerp bij jullie op school uit te kunnen voeren? En een risicoinschatting voor de proef aangezien mijn vorige onderzoek in de richting luminescentie een te groot risico met zich meebracht.
Met vriendelijke groet,
Trudy Vos
Scholier VWO5 -
Hallo Trudy,
Ik zie dat je een hele rits aan eigenschappen van een glasvezel kabel wil bepalen.
Sommige zijn wat lastiger te bepalen dan andere.
Ik wil jou eerst vragen wat je precieze hoofdvraag is voor je PWS.
Zodat het iets duidelijker wordt, waar je nou precies heen wil gaan.De lichtsnelheid in glas kan je wel op een alternatieve methode redelijk makkelijk bepalen, door de brekingsindex te bepalen: [url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Brekingsindex[/url]
De brekingsindex is namelijk een verhouding tussen lichtsnelheden van de verschillende 2 media waar het licht doorheen propageert. (Als je de lichtsnelheid in bijv. lucht weet is dit een koud kunstje!)En je hebt het over de weerstand van glasvezel, ik neem aan dat je de elektrische weerstand bedoeld?
Deze is denk ik ook vrij lastig te bepalen. (Zou je mij misschien kunnen vertellen waarom?)Ik raad je aan om nog een beetje onderzoek te doen naar proefjes/experimenten, die door andere mensen zijn uitgevoerd om de eigenschappen te bepalen, die jij ook bepalen wilt.
Ik hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen!
Groet,
Thom