Elektromagnetische straling
-
Beste studenten van de TU Delft,
Ik ben van plan mijn profielwerkstuk te maken over de schadelijkheid van elektromagnetische straling (gebruik van mobiele telefoon, wonen onder hoogspanning). Voor het praktische deel van mijn werkstuk zou ik graag een onderzoekje willen doen met een stralingsmeter. Deze heeft mijn school niet. Ik vroeg me af of dit onderzoek mogelijk is bij de TU Delft.
Tot nu toe heb ik deze deelvragen:
- Wat is elektromagnetische straling? (theorie)
- Wat zijn de gevolgen? (theorie)
- Welke apparaten zenden elektromagnetische straling uit? (theorie/praktijk)
- Invloed van materiaal op elektromagnetische straling (praktijk)
- Invloed van afstand op elektromagnetische straling (praktijk)
Voor 4 en 5 zou ik een meting willen doen.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Groetjes,
Janneke Smalbroek
-
Ha Janneke,
Sorry voor mijn te late reactie!
Ik had verwacht sneller iemand te vinden die mij kon helpen, maar bij alle afdeling waar ik het vroeg op Technische Natuurkunde kreeg ik te horen dat ze de apparatuur niet hadden of dat die niet geschikt was om te gebruiken door VWO leerlingen.
Ik heb nu een e-mail adres gekregen van een medewerker die mij misschien toch verder kan helpen.
Het mailtje is verstuurd en je hoort van mij als ik antwoord heb.
Nogmaals sorry voor het wachten!Hoe gaat het inmiddels met je PWS?
Groet,
Caspar Boers
-
Ha Janneke,
Leuk onderzoek! Bovendien heb ik het nog niet vaak voorbij zien komen hier. Dit betekent helaas dat ik ook niet precies weet of ik voor dit soort verzoeken gebruik mag maken van een stralingsmeter. Ik zou dit dus even moeten uitzoeken. Ik kom morgen bij je terug!
-
Hee Casper,
Sorry voor mijn veeeelste late reactie, ik zie nu pas dat iemand op mijn berichtje had gereageerd! Ik had een email verwacht en keek nu dus toevallig naar het forum. Maar in elk geval bedankt voor je reactie!
Ik heb op dit moment zelf een stralingsmeter gehuurd. De medewerkers van de site waar ik de meter huur, hebben mij goed op weg geholpen! Binnenkort ga ik mijn onderzoekje doen en hoop ik de informatie te kunnen verwerken.Ik zal van me laten horen als ik nog vragen heb of als het echt niet lukt!
Heb je nog een antwoord gehad van de medewerker? Extra hulp/informatie kan natuurlijk nooit kwaad :)
Groetjes,
Janneke
-
Ha Janneke,
Fijn om te horen dat het goed gaat met je PWS. De stralingsmeter die ik tot mijn beschikking heb meten wel een straling en reageren hierop door te piepen, maar ze kunnen de dosis niet goed kwantitatief weergeven. Het is dus goed dat je je eigen stralingsmeter hebt gehuurd.
Ik hoor wel van je als je nog vragen hebt.Succes
-
He Janneke,
Mijn pws-partner en ik hebben een vergelijkbaar onderzoek.
Wij zijn uiteindelijk gaan meten door gewoon een bepaalde periode met mijn eigen telefoon te gaan bellen.
Wij zagen hierbij een temperatuur stijging. Is jouw proef gelukt? Wat waren je resultaten in dat geval?
Succes en groet Thomas -
Ha Thomas,
Bij mijn onderzoek heb ik geen temperatuurmeting gedaan, maar met een stralingsmeter die de hoeveelheid straling meet die de mobiele telefoon uitzendt tijdens het bellen. Door er verschillende materialen tussen te houden, keek ik of de straling verminderde. De resultaten waren niet erg duidelijk, dus ik ben eigenlijk een beetje doorgegaan met een literatuuronderzoek over elektromagnetische straling, met mijn eigen onderzoek erin verwerkt.
Jullie onderzoek is ook erg interessant! Als je nog informatie of de resultaten van mijn onderzoek wilt, moet je het maar even laten weten.
Succes!
-
Beste studenten,
Ik doe mijn onderzoek over de invloed van elektromagnetische straling op verschillende apparaten. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat mobieltjes moeten worden uitgeschakeld in een vliegtuig. Verschillende vragen zijn bijvoorbeeld:
- Kan elektromagnetische straling van verschillende apparaten elkaar interfereren?
- Wat is het verschil in sterkte en frequentie van elektromagnetische straling bij verschillende apparatuur?
- Hoe reageert een apparaat op het ontvangen van verschillende vormen elektromagnetische straling?
Ik heb echter niet de beschikking tot meetapparatuur, zoals stralingsmeters, en apparatuur om mee te testen, zoals vliegtuigapparatuur of ziekenhuisapparatuur.
Hebben of weten jullie een adres waar ik van deze apparatuur gebruik mag maken?
Vriendelijke groeten,
Thomas van den Biggelaar
-
Hoi Caspar,
Bedankt voor je reactie! Ik weet nog niet precies hoe ik mijn onderzoek moet opstellen. Om meer te weten te komen over de invloeden van straling op apparatuur heb ik ook literatuur nodig. Door gebruik van literatuur of een expert kan ik erachter komen wat ik precies kan en moet meten. Zo kan ik dus mijn onderzoek ook opstellen. Kan en mag ik dan eerst gebruik maken van de bij jullie beschikbare literatuur om dan mijn onderzoek op te stellen en te verbeteren?
Sorry voor de late reactie.
Groetjes,
Thomas van den Biggelaar
-
Hi Thomas,
Bij sommige onderzoeksgroepen op de faculteit Natuurkunde kan ik wel eens meetapparatuur lenen om leerlingen te helpen met hun PWS. Zoals je misschien begrijpt zijn ze wel erg voorzichtig met het uitlenen van materiaal aan derden. Het is allereerst belangrijk dat je voor jezelf een inventarisatie maakt hoe je zou willen gaan meten en welke apparatuur je daarbij nodig zult hebben. Dan kan ik eventueel voor je kijken of we spullen kunnen lenen.
Groet,
Caspar Boers
-
Hi Thomas,
Voor de beschikbare literatuur op de TU Delft kan ik je het beste verwijzen naar de Universiteitsbibliotheek: [url]http://www.library.tudelft.nl/[/url]
Dingen waar je tegen aanloopt bij het bestuderen kun je gerust met mij bespreken op het forum. Je verbinden aan een expert kan ik pas doen als je onderzoek in ver gevorderd stadium is en je er echt zelf niet meer uit kunt komen. Experts hebben namelijk weinig tijd.
Groet,
Caspar Boers