PWS Geluid en trilling
-
[h]Vraag van Chenna[/h]
Hoi, wij (Daan, Esther en Chenna) willen ons profielwerkstuk houden over geluid en trillingen. Wij hoorden van onze natuurkunde docent dat jullie een dode kamer hebben. Het lijkt ons leuk als we daar een keertje gebruik van mogen maken en of jullie misschien leuke proefjes kennen met geluid/trillingen. Misschien willen jullie ons begeleiden hierin en eventueel helpen. We hebben een paar onderzoeksvragen; zodat jullie een beetje een idee krijgen welke richting we op willen.Wat kunnen we doen aan geluidsoverlast?
Hoe werkt akoestiek?
Hoe werken trillingen (eventueel proefjes met wijnglazen met je vinger = geluid of een proefje met glas, wanneer het breekt bij een bepaalde sterkte van trillingen).alvast bedankt!
Groetjes Esther, Daan en Chenna
[h]Reactie van Ad Oner[/h]
Hoi Esther, Daan en Chenna,We hebben inderdaad een dode kamer op de TU Delft. Heb je enig idee wat je precies daar wilt doen wat je normaal niet op school kunt doen? Als je een mooi plan daarvan maakt kan ik het ook wat beter verkopen dat ik die ruimte claim (die is natuurlijk niet altijd vrij icon_wink.gif).
Groetjes,
Ad[h]Reactie van Chenna[/h]
We willen graag de akoestiek onderzoeken in die dode kamer!
We komen met een groter/meer uitgewerkt plan na de zomervakantieGroetjes Esther, Daan en Chenna
[h]Reactie van Ad Oner[/h]
Okay hoor het graag dan!Groetjes,
Ad -
Hoi Ad!
zoals beloofd, na de vakantie, hebben we een beter plan
We zouden het fijn vinden als je ons wat informatie kunt geven over de dode kamer, hoe het precies werkt. En wij willen graag tegengeluid onderzoeken, en onze leraar vertelde dat de dode kamer de beste onderzoeksruimte zou zijn, omdat je dan geen weerkaatsing van de muren hebt. Wij willen vragen of wij dit experiment in de dode kamer kunnen doen.Groetjes Daan, Esther en Chenna
-
Hoi Esther, Dana en Chenna,
Ik heb het even uitgezocht en je hebt zeker geen dode kamer nodig voor dit experiment. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat deze man doet:
[url]http://www.youtube.com/watch?v=5wkorp9laHE[/url]
Hij heeft twee 500hz sinus golven, een voor zijn linkerkanaal van zijn speaker en een voor de rechterkanaal van zijn speaker. Die voor het rechterkanaal heeft een inverse golf dan voor de linker.
Je hoort zelf duidelijk het verschil van uitdoving. Je krijgt inderdaad geen 100% uitdoving maar echt goed genoeg om het experiment tot geslaagd te verklaren. Ik zou even met zo een opstelling spelen, de dode kamer kun je niet zomaar gebruiken voor zo een experiment aangezien die heel vaak wordt gebruikt!Groetjes,
Ad -
Zoals belooft hier ons plan! We hopen snel op een antwoord!
Groetjes -
Hoi Daan, Esther en Chenna,
Je kunt het plan toevoegen als bijlage aan een bericht. Ben benieuwd!
Groetjes,
Ad