Advies over practicum Sustainable Aviation Fuel (SAF)
-
Goedendag,
Ik ben Abdel en ik zit in 6 vwo op het Johan de Witt. Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik Sustainable Aviation Fuel (SAF) en ik zou graag een practicum willen uitvoeren dat bij dit onderwerp past.
Zou u mij kunnen adviseren over mogelijke practicumopzetten of manieren om SAF experimenteel te onderzoeken?
Alvast hartelijk dank voor uw tijd en reactie.
Met vriendelijke groeten,
Abdel
-
Hoi Abdel,
Leuk dat je je profielwerkstuk doet over Sustainable Aviation Fuel (SAF) – een superactueel en interessant onderwerp! Ik heb een paar practicumideeën voor je uitgewerkt die goed passen bij wat op school uitvoerbaar is, maar wel inhoudelijk aansluiten bij echte SAF-onderzoeken.
- Biodiesel maken als model voor SAF (HEFA-route)
Je kunt zelf biodiesel maken uit gebruikte frituurolie via een eenvoudige chemische reactie (transesterificatie). Daarna kun je eigenschappen meten zoals dichtheid, viscositeit en verbrandingswarmte, en deze vergelijken met lampolie (dat lijkt qua samenstelling op kerosine). Zo krijg je een idee hoe een duurzame brandstof zich fysisch gedraagt ten opzichte van fossiele brandstof. - Roetvorming bij verbranding
Je kunt biodiesel en lampolie verbranden boven een witte ondergrond en de hoeveelheid roet vergelijken. SAF en biodiesel produceren meestal minder roet omdat ze minder aromatische koolwaterstoffen bevatten. Dit laat goed zien dat duurzame brandstoffen niet alleen minder CO₂ uitstoten, maar ook schoner verbranden. - CO₂-besparing berekenen (LCA-analyse)
Met openbare data van ICAO of IATA kun je de totale uitstoot (‘well-to-wake’) van verschillende brandstofroutes vergelijken – bijvoorbeeld fossiele kerosine, HEFA-SAF en Alcohol-to-Jet. Zo kun je berekenen hoeveel CO₂-besparing mogelijk is als een deel van de vluchten op SAF zou vliegen.
Deze drie richtingen combineren theorie, duurzaamheid en experimenten op een veilige manier. Als je verdere vragen hebt kan je mij altijd nog een berichtje sturen!
Groet Splinther
- Biodiesel maken als model voor SAF (HEFA-route)