PWS onderzoek beslaan zwembril
-
Hoi,
Ik zit in 6 vwo en doe een onderzoek naar de zichtbaarheid door een zwembril.
Ik wil bij dit onderzoek het effect van het beslaan van een zwembril op de zichtbaarheid meten.
Verder wil ik ook nog een aantal verschillende oplossingen testen die beslaan van een zwembril tegengaan.
Hebben jullie tips voor het uitvoeren van het praktijkonderzoek en waar ik dit het beste kan uitvoeren?Groetjes, Alrik
-
Hoi Alrik,
Wat een origineel idee voor je pws! Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een manier om het beslaan van een bril te meten en ben je op zoek naar verschillende oplossingen tegen beslaan. Wat betreft het praktisch onderzoek zou je kunnen kijken naar de tijd die het kost voor een bril om deels of volledig te beslaan (want ook vaak bij oplossingen tegen beslaan, kan beslaan alsnog gebeuren, maar gewoon later). Daarnaast zou je kunnen kijken naar al bestaande technieken en hoe je die kan nabootsen. Zoek bijvoorbeeld naar duiksites die eventueel niet-beslaanbare brillen verkopen. Of kijk naar skibrillen, die worden ook vaak beslaanbestendig gemaakt. Daarnaast bestaan er ook sprays tegen beslaan ( https://www.bol.com/nl/nl/p/zeiss-anti-condens-kit/9300000009836113/?Referrer=ADVNLGOO002037-S--9300000009836113&gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mk87adxLMHy1csnmMrOINBe4WIgfxVe-T6IRY-fP3PRB7H_qoczEIxoCIs4QAvD_BwE ). Met de ingrediëntenlijst kan je de effectieve stoffen tegen beslaan opzoeken.
Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Groetjes,
Barbara -
Beste Barbara,
Bedankt voor je reactie en je tips!
Ik heb inmiddels door een enquête onder wedstrijdzwemmers tips om het beslaan van een zwembril tegen te gaan. Die tips wil ik gaan testen op bijv. 10 identieke zwembrillen. Nu zoek ik nog een testomgeving waar een apparaat staat die vochtige lucht produceert (vergelijkbaar met de lucht in een zwembad). Daar wil ik dan de bewerkte zwembrillen voor houden en dit registreren (evt. mate van beslaan van de zwembril meten) om te kijken welke methode het beste werkt. Hebben jullie zoiets in Delft?
Alvast bedankt voor je reactie.Alrik
-
Hoi Alrik,
Goed van je dat je al een enquête uitgestuurd hebt onder wedstrijdzwemmers! We hebben geen apparaat hier zoals je omschrijft maar ik heb even na zitten denken over een alternatieve opzet. Als je wil kijken hoe snel iets beslaat door vochtige lucht, dan moet je dus op zoek naar een vochtige luchtbron. Dat is relatief makkelijk te doen door een pan water op het vuur te zetten. Het hoeft daar nieteens voor te koken. Je zou dan de brillen erboven kunnen houden en kijken hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat ze volledig beslaan. Het is dan natuurlijk belangrijk dat het water dan een constante temperatuur houdt en dat je de brillen op eenzelfde hoogte van het water houdt. Je zou het hele proces van beslaan ook kunnen filmen, opdat je die later kan vergelijken.
Ik hoor graag of je hier iets mee denk te kunnen!
Groetjes,
Barbara