Plasticafbraak door Genetisch Gemodificeerde Bacteriën
-
Hoi Ik ben Tijn Vunderink en samen met Keet Smit wil ik graag een onderzoek doen voor ons profielwerkstuk, onze school heeft helaas niet de middelen om dit onderzoek uit te voeren, hierbij dan ook de vraag of dat in Delft kan?
Hoofdvraag:
Hoe kunnen genetisch gemodificeerde bacteriën op basis van Vibrio natriegens en Ideonella sakaiensis worden ingezet om effectief plastic in zout water af te breken?deelvragen:
Identificatie van Relevantie Bacteriestammen:
Welke eigenschappen van Vibrio natriegens en Ideonella sakaiensis maken ze geschikt voor plasticafbraak?
Welke genen in deze bacteriestammen zijn verantwoordelijk voor de gewenste plasticafbraakcapaciteit?
Welke andere bacteriestammen met vergelijkbare eigenschappen zijn bekend?Genetische Aanpassing en Combinatie van Eigenschappen:
Hoe kan CRISPR-Cas9 worden ingezet voor genetische modificatie van Vibrio natriegens en Ideonella sakaiensis?
Welke specifieke genetische aanpassingen zijn nodig om gewenste eigenschappen te combineren?Laboratoriumomgeving en Groeicondities:
Hoe kunnen we een representatieve zoutwateromgeving in het laboratorium creëren?
Welke groeicondities zijn optimaal voor de gemodificeerde bacteriestammen?Effectiviteit van Plasticafbraak:
Hoe kunnen we de effectiviteit van de genetisch gemodificeerde bacteriën bij plasticafbraak in zout water evalueren?
Wat zijn geschikte meetmethoden en -criteria?Overleving en Reproductie van Bacteriën:
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de genetisch gemodificeerde bacteriën overleven en zich snel reproduceren in zout water?Risicoanalyse en Milieueffecten:
Wat zijn mogelijke risico's en milieueffecten van het inzetten van genetisch gemodificeerde bacteriën voor plasticafbraak?Schaling en Praktische Toepassing:
Hoe kan het onderzoek op laboratoriumschaal worden opgeschaald naar praktische toepassingen in oceanen en zeeën? -
Hoi Tijn en Keet,
Wat een toffe opzet voor jullie profielwerkstuk! Het ziet er goed uit en jullie lijken er ook al goed overna te hebben gedacht. Ik snap ook dat dit soort onderzoek niet mogelijk is op jullie school en hier bij het PWS team hebben we er helaas ook niet de middelen voor. Wel kan ik voor jullie navragen op de faculteit Technische Natuurwetenschappen (waar ik zelf ook studeer) of er iemand is die jullie hier mee verder kan helpen, aangezien ze daar met GMO's werken. Als jullie verder nog vragen hebben of willen discussiëren over de rest van jullie pws, hoor ik dat graag. We kunnen bijvoorbeeld ook een keer online afspreken.
Groetjes,
Barbara Grinn -
Hoi Tijn en Keet,
Ik heb voor jullie nagevraagd bij de Faculteit Technische Natuurwetenschappen of het mogelijk is jullie experiment daar uit te voeren. Helaas is dat wegens tijdsgebrek geen optie. Een proef met CRISPR-Cas9 is namelijk ook erg duur en ingewikkeld. Ik zou jullie nog wel kunnen helpen met het opstellen van een eventuele andere proef of jullie verdere vragen over het pws. Ik hoor het graag.
Groetjes, Barbara