PWS stikstoflaser
-
Geachte heer, mevrouw,
Wij, Stefan en Mike, zitten op 6 VWO van het Scala College en we moeten dus ook een profielwerkstuk maken dit jaar. Wij willen graag een stikstoflaser bouwen en daar tests mee uitvoeren. Hier zijn we al aan begonnen en we dachten dat we alles bij ons op school konden uitvoeren, maar we stuitten op een probleem. Na vele verschillende pogingen om dingen aan te passen en te veranderen, krijgen wij het nog steeds niet voor elkaar om een werkende UV-laser uit de opstelling te krijgen. We krijgen wel vonkjes op de goede plekken, maar kennelijk raken de stikstofatomen niet in een aangeslagen toestand en krijgen we dus geen laser. We zijn er van op de hoogte dat we UV niet kunnen zien en daarom hebben we UV luminiserende marker inkt. Deze hebben we getest met een UV bron en het werkt. Het enige probleem dat wij nog kunnen bedenken is dat onze spanningsbron niet goed is. Wij gebruiken een Vandegraaff-generator, dat volgens sommige internetbronnen wel zou moeten werken, maar bij ons werkt het niet. Wij denken, en sommige internetbronnen zijn het met ons eens, dat het bij de Vandegraaff-generator te lang duurt, voordat er een tweede vonk komt en dat de atomen daardoor niet aangeslagen raken. Onze vraag is dan ook of we op de TU Delf onze proef kunnen uitvoeren met een hoge spanningsbron (wij denken dat tussen de 6 en de 10 kV moet voldoen), als deze daar is, of dat u een andere oplossing voor ons heeft?
Als er vragen over ons plan van aanpak, we hebben het klaar liggen en kunnen het sturen. Het toevoegen aan deze post lukte niet vanwege een error.
Met vriendelijke groeten,
Stefan en Mike -
Hi Stefan en Mike,
Leuk project en balen dat het op het eind zo moeizaam loopt. Om jullie gerust te stellen ik heb zelf ook vaak genoeg dingen geprobeerd na te bouwen waarvan ze op internet beweerden dat het een fluitje van een cent was. Maar het wilde maar niet lukken! Uiteindelijk lukt het vaakt toch ;)!
Op het Science Centre hebben wij een dergelijke spanningsbron helaas niet. Maar ik heb voor jullie even een mailtje gestuurd naar wat contacten op verschillende faculteiten in de hoop dat we jullie opstelling daar mogen testen.
Ik laat het jullie z.s.m. weten (bedenk dat het soms even kan duren voordat aan dit soort verzoeken gehoor wordt gegeven, omdat die mensen ook ander dingen te doen hebben).
Mochten jullie in de tussentijd nog updates hebben, laat het mij dan weten.Groet,
Caspar Boers
-
Hey jongens,
Helaas heb ik nog geen reactie op mijn verzoek. Morgen probeer ik even langs te gaan bij wat mensen op de faculteit die hier meer over zouden moeten weten.
Groet,
Caspar Boers
-
Bedankt voor uw reactie Caspar,
Jammer dat jullie daar niet zo'n dergelijke spanningsbron hebben, maar hopelijk hebben ze deze dan ergens anders. Bedankt dat u voor ons de moeite doet om dat rond te vragen. Momenteel doen we gewoon andere metingen wat betreft de hoeveelheid en de sterkte van de sparkjes in het laserchannel. Dit was uiteraard niet de bedoeling, maar we proberen in ieder geval al zo veel mogelijk metingen te doen voor het geval dat er nergens anders de mogelijk is voor de proef. Dan zullen we vooral veel theoretische verklaringen en oplossingen gaan verzinnen. Mochten we toch nog een ander idee verzinnen, laten we het u weten.
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Mike en stefan