PWS Holografie
-
Beste meneer/mevrouw,
Net als vele anderen zijn wij dit jaar bezig met ons profielwerkstuk. Wij zijn Debora Geradts en Anouk van Luijk en zitten op dit moment in 6 VWO en wij hebben als onderwerp Holografie gekozen. Onze hoofdvraag is: ''Hoe bouw je een hologram?''. Als eindonderzoek willen wij zelf een hologram maken met behulp van een holografische plaat en een laser. De holografische plaat willen wij proberen zelf te maken. Echter, voor het maken van het hologram hebben wij niet de benodigdheden op school. Voor het maken van het hologram hebben we de volgende spullen nodig: 1 laser (Helium-Neon of Diode), 1 beamsplitter en 2 lenzen. Hebben jullie deze spullen en zo ja, is het dan mogelijk dat wij van die spullen gebruik kunnen maken voor ons profielwerkstuk?
Alvast bedankt!
Debora en Anouk -
Hoi Debora en Anouk,
Ik zal voor jullie navragen of jullie deze materialen mogen lenen.
Groet,
Caspar Boers
-
Ik zat nog eens na te denken over jullie PWS. In het verleden zijn er wel meer mensen op dit forum geweest die als onderwerp 'holografie' hadden en zelf ben ik er redelijk bekend mee.
Daarom wil ik jullie er wel nog even op wijzen dat het behoorlijk veel precisie vergt om ene hologram te maken. De kleinste beweging of storing kan het hologram verpesten. Realiseren jullie je dit?
Voordat ga checken of jullie eventueel naar de TU Delft zouden kunnen komen om een hologram te maken. Zou ik eerst graag nog iets meer details willen weten over jullie plan van aanpak.
Wat zijn de overige materialen die jullie gaan gebruiken (en die jullie dus zelf hebben) en wat wordt de opstelling.Groet,
Caspar Boers
-
Beste Caspar Broers,
Wij doen ook een PWS over holografie en zijn van plan een reflexie hologram te maken. We willen holografische platen bestellen en met de laser die we op school hebben dit uitvoeren. Is het inderdaad zo lastig?
We zijn van plan om met verschillende kleuren, vanwege de verschillende golflengtes, hologrammen te maken.
Is het mogelijk om drie kleuren lasers te regelen (kan dit misschien bij de TU/D) en is het uberhaupt wel mogelijk om drie goede hologrammen te maken?We zouden graag van u horen.
Met vriendelijke groeten
Anne Bakx en Julia van Oosterhout,
Sint-Oelbert Gymnasium Oosterhout -
Hoi Anne en Julia,
Hier een document waarin staat heel goed staat uitgelegd hoe je zelf een hologram kunt maken.
Zelf een hologram makenOp de TU Delft staat nog een mooie opstelling met een aantal leuke hologrammen, maar een paar jaar geleden is men gestopt met het bestellen van nieuw materiaal (platen en chemicaliën). Mochten jullie wat verder zijn met jullie eigen hologram dan kan het voor jullie interessant zijn om naar deze opstelling te komen kijken. Er is dan ook een technicus die hier meer over kan vertellen. Deze zal hier dan wel tijd voor vrij moeten maken, dus dit gaat alleen op als jullie echt concrete vragen hebben en hier zelf tijd in willen stoppen.
Ik hoop dat jullie er uit komen met dit document.
Groet,
Caspar Boers