Tweespletenproef van Young
-
Beste TUDelft,
Wij houden ons PWS over een heel breed onderwerp, namelijk licht. Hiermee zijn we al grotendeels mee klaar, maar wij wilde als additionele proef nog de twee-spleten-proef van Young uitvoeren, om aan te tonen dat licht zowel deeltje als golf is. Nu is het maken van 2 spleten absoluut niet moeilijk, maar onze school heeft geen bepaalde sensor om het deeltje te registreren en dus de golffunctie te laten vervallen.
dus de vraag: hebben jullie een bepaalde sensor hiervoor, zo ja, zouden wij hem kunnen lenen/de proef bij jullie kunnen uitvoeren?
-
Hoi Mike en Mitchell,
Ik weet toevallig dat je via deze site: http://www.micro-optics.org/www/edukit je eigen kit kan bestellen. Hier zit een laserpen bij en verder ook nog een speciale optische plaat die verschillende patronen heeft. Je kunt met een van deze patronen ook door een diffraction grating stralen waardoor je dus verschillende ordes kan zien en tellen. Als je een beetje mooie opstelling maakt (zo veel mogelijk ruimte tussen je beeld en het origineel) dan kun je duidelijk afstand tussen de maxima berekenen en kun je met braggs law de golflengte uitrekenen. Mocht je er niet uitkomen kun je natuurlijk altijd vragen stellen erover!
Groetjes,
Ad -
hardstikke bedankt! de kit is onderweg en we gaan er eerdaags mee expirimenteren!
-
Hi,
De link werkt inderdaad helaas niet meer, maar dit is wel een hele goede kit. Ik weet dat deze edukit was ontwikkeld door NEMO (Network of Excellence on Micro-Optics). In hoofdstuk 3.0 The EduKit Project van de pdf in de link kun je lezen over dit project. Jullie zouden bijvoorbeeld de organisatie een mailtje kunnen sturen of ze die kits nog verkopen en misschien weten zij anders nog goede alternatieven.
students@spie.orgGroet,
Caspar Boers
-
Ave.
Ik bump deze post even omdat wij een profielwerkstuk schrijven over exact dit experiment. We zouden graag ook een soortgelijk additioneel experiment gaan uitvoeren; de link in de tweede post werkt echter niet meer. Zijn er eventueel alternatieve mogelijkheden die door ons aangewend zouden kunnen worden?
Alvast bedankt!
-
Hoi Caspar, bedankt voor je reactie.
Ik stuur straks gelijk een mailtje naar de organisatie, hopelijk verkopen ze ze nog.
Overigens werkt de link die jij gaf ook niet haha.Groet.