Bootbouwen
-
Hallo
Ik ben Emma en samen met mijn groepsgenoten Imre, Floor, Lorena en Eden zitten we in heet zesde leerjaar van het VWO op Scholengemeenschap Lelystad. Wij zijn opzoek naar hulp bij onze meesterproef.Wij hebben zelf een project bedacht waarbij we zorgen dat er een boot gebouwd wordt. De doelen zijn om leerjaren in onze school te verbinden, leren echt te maken en scholieren in contact te brengen met de watersport. Dit gaan wij bereiken door derdeklassers de boot te laten bouwen, vierdeklassers zijn bezig met het ontwerpen van een trailer, het VMBO gaat deze trailer maken en wij zesdeklassers zorgen dat dit allemaal goed loopt en de communicatie goed verloopt. Wij noemen onszelf stichting BOL en het is de bedoeling dat dit project in volgende jaren doorgezet wordt door leerlingen.
Om dit zo efficiënt mogelijk te doen hebben we allemaal een eigen gedeelte van het project gekregen: Begeleiding bij de bouw, PR, Onderhouden van partners, uitbreiding, financiën en onderhoud. Dit werken we individueel uit en eens in de maand houden we een vergadering om alle gebeurtenissen, mailtjes en acties die ondernomen moeten worden te bespreken en verdelen. Daarnaast zitten we in de lessen wel bij elkaar zodat korte of belangrijke vragen op dat moment besproken kunnen worden en om elkaar te helpen waar nodig. Ten slotte zitten we eens in de maand met een procesbegeleider van buitenaf te bespreken wat we hebben gedaan en nog moeten doen. Deze expert is bekend met het zakenleven en de watersport.Wij vragen ons af of deze stichting anders ingericht moet worden of dat er tips zijn om dit te verbeteren. Het werkt op zich al goed, maar verbetering is altijd welkom.
Ik hoor graag een reactie tegemoet,
Met vriendelijke groeten,
Emma -
Hallo @Emma33340 ,
Wat een gaaf idee! Mooi gebaar om zo de school te verbinden met een gezamenlijk doel. Het klinkt alsof jullie er al goed over nagedacht hebben. Misschien kun je nog wel over de volgende dingen nadenken?
- Hoe zorg je er voor dat iedereen gemotiveerd blijft?
- De taakverdeling hebben jullie nu opgelegd aan groepen. Hebben jullie wel gekeken naar wat individuele mensen kunnen en willen doen?
- Wat hebben jullie de partners te bieden?
- Hoe hebben jullie de taakverdeling bedacht? Één jaar moet de hele boot ontwerpen en bouwen, terwijl de andere twee jaren samen alleen de trailer hoeven te ontwerpen en bouwen. Ik denk persoonlijk dat de boot een stuk ingewikkelder is dan de trailer.
- Hoe zorg je er voor dat mensen zich willen aansluiten bij dit project?
Dit zijn maar wat vragen die in me opkomen. Misschien kunnen jullie hier eens naar kijken.
Succes!
-
Hoi Midas,
Dit zijn inderdaad vragen die ook bij ons omhoog gekomen zijn. Hoe iedereen gemotiveerd blijft en in de toekomst gemotiveerd gaat worden is een groot vraagstuk. Op dit moment denken wij dat wanneer er wordt gezien dat dit project een echte boot oplevert er sneller animo ontstaat. Dit willen wij bereiken met excursies en presentaties, zodat iedereen binnen school ervan gehoord heeft.
Heeft u hier meer ideeën over?
Verder is de boot binnengebracht als bouwpakket zodat de bouwers niet alles zelf hoeven te bedenken en het is fijner om in kleinere groepjes te werken omdat er anders geen taken genoeg zijn.Bedankt voor het meedenken!
-
Hoi @Emma33340 ,
Goed idee om mensen te werven via excursies en presentaties. Wel extra uitdagend met corona natuurlijk. Anders had je nu misschien een grote opening kunnen organiseren wanneer het bouwpakket aankwam. Misschien kun je meer aandacht voor het project krijgen door een ontwerpwedstrijd te houden. Zo zou je bijvoorbeeld scholieren kunnen vragen een vlag (of iets anders) te ontwerpen voor de boot. Het winnende team's design kunnen jullie dan echt gaan maken. Ook kun je het winnende team bijvoorbeeld een weekend weg beloven met de boot. Zo zorg je ervoor dat mensen het erover gaan hebben met elkaar.
-
Hoi Midas,
Dat is een goed idee om aan te denken.
Verder heb ik nog vragen over het werven van nieuwe partijen om het project te sponsoren. Heeft u hier tips en handige trucjes voor? Hoe we bijvoorbeeld met deze partijen in contact kunnen komen en een gesprek starten. -
Hoi @Emma33340 ,
Een handig begin om sponsoren te werven is om te kijken naar jullie "warme" contacten zoals familieleden die bij een bedrijf werken of misschien bedrijven bij jullie in de buurt de jullie project willen steunen. Als je daar niets in kunt vinden kun je proberen andere bedrijven te bellen. Zorg er dan voor dat je een goede pitch hebt waarmee je het project kunt verkopen. Bedenk ook wat jullie de sponsor kunnen bieden.
Groet,
Midas