PWS 3D printen in de zorg
-
Beste Team PWS TU Delft,
Ook wij, Daniël en ik van het CBS Plus in Rotterdam de kans gekregen om een PWS te schrijven. Het onderwerp waar we het over hebben is 3D-printers in de Nederlandse zorg. We hebben nog niet veel informatie over de printers zelf. Daarom willen we vragen of jullie ons antwoord kunnen geven op bepaalde vragen.
De belangrijkste vraag voor nu; hoe werkt precies zo’n 3D-printer, werken ze anders dan de normale 3D-printer of is het voor het grootste gedeelte hetzelfde?
Hier zijn een aantal vragen die we graag beantwoord willen hebben:- Waarom is de medische sector begonnen met het 3D-printen van lichaamsdelen?
- Zal het in de toekomst mogelijk zijn volledige lichaamsdelen te printen? VB. een arm
- Hoe zullen de biologisch afbreekbare protheses in zijn werking gaan?
- Hoe wordt zo een 3D geprinte prothese gemaakt?
- Zijn er bepaalde eisen voordat iemand in aanmerking komt voor een 3D geprinte prothese? Of kan iedereen zo’n prothese krijgen?
- Wat wordt er gedaan om infecties te voorkomen bij het plaatsen van de 3D geprinte protheses?
- Zijn er bepaalde grenzen gesteld met het printen van lichaamsdelen?
- Wat vindt u van 3D geprinte medicijnen of pilletjes? Zijn deze beter of juist slechter dan gefabriceerde medicijnen?
We zouden het fijn vinden als we jullie mening erover krijgen, dat helpt ons een eindje verder met ons PWS.
We zijn enthousiast als we meningen van jullie krijgen en deze kunnen verwerken in onze PWS. Alvast bedankt!Met vriendelijke groet,
Nick van Kleij & Daniël Nabi -
Hallo @Nick-van-Kleij ,
Leuk onderwerp! Zo te zien hebben jullie ook al wat leuke subonderwerpen bedacht. Echter kan ik jullie aanraden eerst goed te bedenken wat jullie willen bereiken met jullie PWS en dit te vatten in een duidelijke hoofdvraag. Het is natuurlijk extra interessant als jullie proberen iets toe te voegen aan de wetenschap door iets uit te zoeken of te testen wat nog niet bekend is. Als jullie een hoofdvraag hebben bedacht kunnen jullie daarna deelvragen bedenken die de hoofdvraag ondersteunen. Jullie weten nu niet of de vragen die jullie hebben bedacht relevant zijn voor jullie onderzoek.
Als jullie eenmaal klaar zijn met het opstellen van hoofd- en deelvragen kunnen jullie beginnen met literatuur onderzoek op internet, boeken en experts. Kijk anders eens naar ons stappenplan: https://pwstudelft.nl/stappenplan/.
Al met al denk ik dat het een leuk onderwerp is waar veel over te vertellen is. Heel veel succes!
Groet,
Midas -
Hai @Midas-Becker,
Terugkomend op mijn eerste bericht. We hebben al wel een hoofdvraag! Die luidt: Wat zijn de gevolgen van het gebruiken van de 3D-printer in de Nederlandse zorg?
In het eerste bericht van mij staan vragen die ik wil gebruiken voor een interview voor een student klinische technologie. Wij denken dat die vragen ons een stuk verder helpen met ons praktische deel.
Ook hebben wij deelvragen bedacht die betrekking hebben op de hoofdvraag:
- Wat is de toekomst van het gebruiken van de 3D-printer in de Nederlandse zorg?
- Hoe heeft de 3D-printer zich ontwikkeld in de Nederlandse zorg?
- Hoe kan je een pil 3D printen en welke voor- en nadelen zijn er?
- Hoe veranderd de zorg als we pillen 3D kunnen printen?
- Is het nog nodig om donor te zijn als we organen kunnen 3D printen?
- Welke meningen zijn er over de toekomstbestendigheid van 3D printen in de zorg?
Geven deze vragen voldoende antwoord op de hoofdvraag denk je?
Ik zie je antwoord tegemoet! Dankjewel.Met vriendelijke groet,
Nick van Kleij -
Hallo @Nick-van-Kleij ,
Ik denk dat jullie goed op weg zijn naar een interessant onderwerp. Echter, geven de vragen niet allemaal antwoord op de hoofdvraag. Vraag 1 is bijvoorbeeld ongeveer hetzelfde als de hoofdvraag. Vraag 2 is interessant maar niet per se relevant voor de hoofdvraag. Vraag 3,4 en 5 zijn een beetje suggestief, ze gaan er meteen van uit dat pillen en organen 3D printen veel impact zal hebben op de zorg terwijl dit eerder een conclusie zou kunnen zijn van jullie profielwerkstuk. Het is een wetenschappelijk werkstuk dus de meningen uit vraag 6 zijn niet per se relevant. Kijk eerder naar de feiten.
Een tip: begin bij de hoofdvraag en stel jezelf de vraag: kan ik de hoofdvraag nu beantwoorden? Waarschijnlijk is het antwoord nee. Wat moet je eerst weten voor je de vraag kunt beantwoorden? Met deze structuur kom je vaak op deelvragen die de hoofdvraag ondersteunen. Kijk bijvoorbeeld naar de subonderdelen van de hoofdvraag: Wat zijn grote onderwerpen in de Nederlandse zorg? Wat is er allemaal mogelijk met organisch 3D-printen? Hoe kan dit toegepast worden in de zorg? Wat zijn de risico's van medisch 3D-printen? Wat zijn de voordelen? etc.
Dit zijn wat tips als hulp, maar het blijft jullie profielwerkstuk dus doe er mee wat jullie het beste lijkt. Hopelijk helpt jullie dit iets verder.
Groet,
Midas -
Hi @Midas-Becker,
We zijn druk bezig geweest met het literatuur onderzoek. Nu zijn we bij het praktische gedeelte van het pws beland. Is een interview een goed praktisch deel, of zijn er andere (betere) opties die wij kunnen gebruiken voor ons pws?
Alvast bedankt!
Groet,
Nick -
Hallo @Nick-van-Kleij ,
Wat zijn de opties waar jullie tussen twijfelen? Een interview zou natuurlijk kunnen. Je zou ook kunnen kijken of jullie zelf iets kunnen 3D-printen. Van levend organisch materiaal zal misschien moeilijk worden maar misschien kunnen jullie wel 3D-printen met normaal plastic.
Groet,
Midas -
Hoi @Midas-Becker,
We twijfelde inderdaad tussen een interview en iets 3D printen. Ik denk dat we dan voor het printen gaan dat lijkt ons leuker dan een interview.
Dankjewel voor de input we kunnen hier echt iets mee. Als ik nog vragen heb stel ik ze nogGroet,
Nick -
Graag gedaan. Succes met jullie project!