Schlieren Imaging
-
Hallo,
Wij zijn twee scholieren van het Willem de Zwijger college.
Wij doen een PWS waarbij wij "Schlieren imaging" willen gebruiken om de effectiviteit van mondkapjes te testen. Hiervoor hebben wij een aantal laboratorium attributen nodig die wij niet beschikken. Waaronder een parabolische concave (holle) spiegel.Hier is een video die de setup beschrijft:
https://www.youtube.com/watch?v=4tgOyU34D44We hebben het budget niet om zelf een mooie holle spiegel te kopen.
We gaan eerst proberen de proef op te zetten met een stuk speelgoed genaamd een "Mirascope" waar toevallig een holle spiegel in zit,
maar vrezen dat deze niet rond en helder genoeg is.
Wij zijn benieuwd of TU Delft ons kan helpen.Rein Fernhout & Mees Mallant
-
Hallo @Levitating ,
Heel gaaf filmpje! Leuk onderwerp ook. Welke laboratorium attributen hebben jullie nodig? Op het filmpje leek het alsof er niet zo veel nodig was. Een camera kun je vast ergens lenen, een goede LED kun je denk ik wel goedkoop krijgen en een scheermes moet ook wel lukken denk ik. De holle spiegel is ook niet zo duur: https://www.bol.com/nl/p/lyvion-make-up-scheerspiegel-7x-zoom-verstelbaar-staal/9200000105753171/?Referrer=ADVNLGOO002050-G-63470939728-S-487247770025-9200000105753171&gclid=CjwKCAjwyo36BRAXEiwA24CwGT-0CXQDyhC4lyYcUwh0CbuS4TFfjzOCZwOkvwSPKBY7tUwp8e2hahoCnRcQAvD_BwE. Misschien kun je kijken of er via school een budget is of via je ouders? Het is namelijk ook niet makkelijk om experimenten op de TU Delft uit te voeren (zeker nu met corona). We kunnen natuurlijk wel met jullie meedenken als jullie ergens hulp bij nodig hebben.
Groet,
Midas -
Hey @Midas-Becker,
Alle attributen kunnen wij zelf aanschaffen, behalve de spiegel.
De schoonheidsspiegel die je gelinkt hebt is waarschijnlijk niet hol genoeg voor het experiment,
hier hebben we zelf namelijk ook al naar gekeken.
Het brandpunt van de spiegel zal veel te ver liggen.Meestal wordt dit experiment uitgevoerd met een spiegel bedoeld voor in een telescoop, en die hebben wij online kunnen vinden.
Maar die zijn best prijzig en kunnen wij niet op tijd in Nederland krijgen. -
Hallo @Levitating ,
Ik ben bang dat jullie het onderzoek ook niet zomaar op de TU Delft kunnen doen. Het is namelijk niet makkelijk om zomaar een onderzoek op de TU Delft te starten en voorlopig is de TU Delft gesloten voor scholieren vanwege corona.