Werkzame stoffen ritalin
-
Hai!
Voor mijn pws heb ik al onderwerp Ritalin gekozen bij het vak scheikunde. Ik had alleen een beetje moeite met mijn hoofd vraag en zo dus ook het praktische deel. Ik dacht eraan om te onderzoeken wat de werkzame stoffen in ritalin zijn en deze dan vervolgens aan te tonen. Op wat voor manier is dit mogelijk? Anders had ik een idee om ritalin na te maken en te kijken wat het verschil is met voorgeschreven ritalin. In mijn pws wilde ik graag scheikundige en maatschappelijke vragen combineren. Mijn deelvragen zijn tot nu toe: wat is het maatschappelijke effect van ritalin op de prestatiedruk? Wat is het maatschappelijke effect rondom handel? Wat zijn de lange/korte termijn effecten? Hoe werkt het op het zenuwstelsel? Wanneer en hoeveel wordt het gebruikt?
Kijk uit naar jullie antwoord!
Met vriendelijke groet,
Danaë -
Beste Danaë,
Het is handig om als eerste je hoofdvraag op te stellen, voordat je al je deelvragen en praktisch onderzoek gaat bedenken. Want het doel van je deelvragen en practicum is om samen je hoofdvraag te beantwoorden. Om een hoofdvraag op te stellen is het belangrijk om een open vraag te stellen, dus een vraag die begint met wat, waarom, waardoor enz.. En bedenk dan als hoofdvraag iets wat je interessant vind of wat je zou willen onderzoeken, en zorg ook dat het een afgebakende vraag is zodat je niet een te groot onderzoek gaat doen wat je niet kan uitvoeren. Dus bijvoorbeeld focus je alleen op de maatschappelijke kant of juist op de praktische kant. Als je dan eenmaal een hoofdvraag heb is de bedoeling dat je deelvragen bedenkt die samen dan antwoord geven op je hoofdvraag.
Ik hoop dat je hier al iets verder mee komt! Laat weten als het niet lukt om een hoofdvraag en deelvraen op te stellen!
Groetjes,
Ismene
PWS TU Delft