PWS kunstmatige organen
-
Hallo!
Een klasgenoot en ik werken aan ons profielwerkstuk en daarvoor hebben we het onderwerp 'Kunstmatige organen' gekozen. Wegens het feit dat we op het VWO zitten, moeten we hier een experiment bij doen. We dachten bijvoorbeeld aan het kweken van een stuk epitheel. Het zou te gek zijn als we een model zouden kunnen maken, maar we zijn ook blij met iets kleins (een stuk epitheel bijvoorbeeld). Zouden we op het TU Delft een experiment kunnen doen dat aansluit bij ons profielwerkstuk?
Alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groeten.
-
hallo @BB ,
Wat een gaaf onderwerp! Ik ben bang dat je eigen orgaan kweken misschien te complex is voor jullie PWS. Wat voor een experiment zaten jullie aan te denken?
Groet,
Midas -
Hallo @Midas-Becker ,
Wij zaten te denken aan het kweken van een klein stuk epitheel. Het hoeft dus helemaal niet zo groot te zijn. We willen alleen aantonen dat het mogelijk is om een klein stukje 'orgaan' te kweken.
Dankuwel voor uw interesse!
Met vriendelijke groet,
BB.
-
Hallo @BB ,
Voor zo ver ik weet is dat ook al erg complex. Het bouwen van zo'n proef is namelijk waar de meeste tijd en moeite in gaat zitten. Overigens, zou ik ook bedenken dat er natuurlijk al wel eens is aangetoond dat het mogelijk is om een klein stuk orgaan te kweken. Het nogmaals bewijzen is misschien niet nuttig. Jullie kunnen misschien kijken hoe jullie iets nieuws kunnen ontdekken in de veld of iets verbeteren. Dit is trouwens ook meer een vakgebied waar een universiteit met een medisch centrum jullie beter mee kan helpen.
Groet,
Midas -
Hallo @Midas-Becker ,
Is het wel mogelijk om met een 3D-printer iets te printen? We dachten hier namelijk ook aan. Onze begeleider ging ermee akkoord dat het goed genoeg is om een klein stukje orgaan te maken/kweken.
Met vriendelijke groeten,
BB.
-
Hallo @BB ,
Iets 3D-printen is natuurlijk altijd leuk. Dan heb je ook iets om te laten zien in de klas. Kunnen jullie iets 3D-modelleren in de computer? Dat is namelijk wel belangrijk. Voor een orgaan kweken zou ik toch echt naar een medische universiteit gaan.
Groet,
Midas