Optimale isolatie
-
Hey, ik ben dezelfde David als van de isolatie van een school. Ik had eerder (3 maanden geleden) het forum al geraadpleegd en heb sindsdien wat veranderingen gemaakt.
Mijn hoofdvraag is nu geworden: wat is de optimale manier om een woning te isoleren? Mijn hypothese is dat er op deze vraag verschillende antwoorden zijn: sommige mensen vinden financiën veel belangrijker dan duurzaamheid bijvoorbeeld. Ik hoop dus verschillende antwoorden te krijgen (financieel, effectief, duurzaam etc.) en ik hoop te komen tot een goede middenweg.Als praktisch onderzoek had ik bedacht om zelf de werking van bepaalde isolatiemateriaal te gaan testen. Mijn plan was om dit te doen door van elk isolatiemateriaal een soort kistje/doos te maken waarbinnen ik dan een warmtebron zet (een gloeilamp bijvoorbeeld). Dan meet ik vervolgens op verschillende tijdstippen de temperatuur buiten deze doos en zo kom ik te weten hoeveel warmte er verloren gaat.Wat vinden jullie van dit plan? Zou ik dit onderzoek ook eventueel op de TU kunnen doen?
Alvast, bedankt! David
-
Hee @david-schouten ,
Het klinkt als een goede opzet. Je zou per materiaal een ranking van 0 tot 5 kunnen geven aan verschillende categorieën.
Het practicum lijkt inderdaad op het practicum waar we het al eerder over hebben gehad. Het lijkt me een simpele en effectieve manier om de metingen uit te voeren. Waarom zou je het op de TU Delft willen uitvoeren?Groet,
Midas -
hee midas,
ik dacht dat ik het misschien om de TU zou doen omdat jullie misschien deze materialen al hebben en/of een goede ruimte hebben waar ik dit kan doen, maar als ik er zo over na denk kan ik het denk ik ook gewoon aan de keukentafel doen!
-
Hee @david-schouten ,
Ik hoop dat het je lukt! Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Groet,
Midas