PWS supernovae
-
Hoi, mijn naam is Froukje en ik zit op dit moment in 5VWO. Ik doe mijn PWS over het voorspellen van supernova's.
Nou willen we in ons onderzoek graag gebruik maken van al bestaande metingen van sterren, en hier zelf een analyse van maken. Alleen vind ik het op dit moment erg moeilijk om deze juiste gegevens te vinden. Ik heb gezocht op websites van universiteiten, maar ik vind hier vooral papers/artikelen, en niet per se de data zelf.
Ik ben dus op zoek naar openbare databases, waarin we onze hypothese kunnen toetsen. In het specifiek spectroscopische gegevens van sterren die zwaar genoeg zijn om in de toekomst een supernova te ondergaan. Waar zou ik dergelijke gegevens kunnen vinden?
Ook ben ik op zoek naar gegevens van sterren die nu een supernova hebben ondergaan. Is het mogelijk om gegevens te vinden van het spectrum, die nog van voor de explosie dateren, of is dit een kansloze zoektocht?
Groetjes Froukje!
-
Hey @Froukje-0,
Wat een gaaf onderwerp hebben je gekozen! Als student natuurkunde binnen het PWS Team valt deze vraag onder mijn vakgebied, maar ik heb zelf erg weinig kennis en ervaring op dit vlak. Ook op de TU Delft in het algemeen wordt er maar weinig met sterrenkunde gedaan. Je zou eens contact kunnen leggen met de sterrenwacht in Leiden (strwmail@strw.leidenuniv.nl), zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen!
Mocht je meer algemene vragen hebben over het opzetten van je profielwerkstuk en het uitvoeren van je praktisch deel, of juist technische vragen over het modelleren en analyseren van de data, dan kun je altijd contact opnemen. Daar help ik je graag bij!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Bedankt voor de reactie, we hebben in overleg met onze begeleider toch besloten om van ons onderzoek een literatuuronderzoek te maken, gezien dit voor ons een heel ingewikkeld en nieuw onderwerp is. We zullen dus geen rauwe data gaan onderzoeken, maar bestaande artikelen die data analyseren naast elkaar leggen.
Heb je misschien tips om dergelijke artikelen binnen zo'n specifieke range van onderzoek te vinden?We zoeken bijvoorbeeld artikelen over hoe je spectroscopie kunt gebruiken om supernovae te voorspellen, artikelen over wat voor een rol de massa speelt in supernovae, en hoe het komt dat er in sommige sterrenstelsels meer supernovae zijn.
Zoals je begrijpt zijn dit hele specifieke vragen, dus wat hulp met hoe we het best in het internet kunnen graven is zeker welkom! We hebben al de tip gekregen om google scholar te gebruiken, maar ik merk dat ik het nog steeds erg moeilijk vind om relevante artikelen te vinden.
Groetjes,
Froukje -
Hey @Froukje-0,
Dat is begrijpelijk, zonder veel ervaring met data analyse is het erg lastig om dergelijke grote hoeveelheden data te onderzoeken. Een literatuuronderzoek kan ook heel interessant zijn! Zoeken op Google Scholar is inderdaad een goede tip, het is alleen jammer dat er zoveel artikelen achter een paywall staan. Zelf zou ik aanraden om Scopus te gebruiken. Dit is een vergelijkbare database waar minder artikelen achter een paywall staan. Bovendien heb ik toegang tot alle artikelen, dus als je mij een dm stuurt dan kan ik een artikel voor je downloaden.
Mijn grootste tip voor jullie zou echter zijn om niet te beginnen met academische papers, maar met academische boeken. Papers hebben vaak een erg hoge informatiedichtheid en zijn geschreven voor professionals, lastig te begrijpen dus. Het is daarom beter om boeken voor studenten te gebruiken om jezelf in te lezen, daarna voor de specifieke informatie wat papers te lezen. Hierbij een WeTransfer toegevoegd met wat oudere boeken, zoek zelfs eens of je misschien ook wat recentere boeken kunt vinden: https://we.tl/t-SGc7cniYXq. In ieder geval is het goed om te beginnen met het boek "Exploding Superstars" van Alain Mazure (ook in de WeTransfer).
Ten slotte zijn tools zoals ResearchRabbit en Zotero erg handig om het overzicht te bewaren binnen de papers die jullie gevonden hebben en om aanverwante papers te vinden. Ik zou jullie zeker aanraden om een van deze tools te gebruiken.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard