pws ziekte parkinson
-
hallo,
ik ben een leerling uit 6vwo en het lijkt me een tof idee om een pws te doen over Parkinson. Nu heb ik al heel veel informatie gevonden over wat er gebeurt bij parkinson en wat eventuele oplossingen kunnen zijn. Nu ben ik nog op zoek naar een praktisch onderzoekje wat ik kan doen bij mijn profielwerkstuk.
Gezien parkinson een ziekte is die veel met dopamine te maken heeft dacht ik aan een onderzoek met micro-organismen en of hun productie van dopamine te beinvloeden is(als die uberhaupt dopamine produceren). Kunnen jullie mij misschien helpen met een onderzoekje voor mijn praktische deel?
-
Hoi @maarten-0,
Ik kan zeker proberen om je te helpen met het bedenken van een onderzoekje. Wat zijn je hoofd- en deelvragen? En heb je zelf al een idee over welk microorganisme je dan zou willen beïnvloeden en hoe je dat ongeveer kan doen?
Groetjes,
Lisa
-
Hey Lisa, dit zijn onze deelvragen en onderzoeksvragen.
- Wat zijn de oorzaken van degeneratieve parkinson?
- Wat zijn de effecten van dopamine en hoe ontstaat dit?
- Welke eiwitten zijn betrokken bij de remming van dopamineproducerende cellen en wat zijn hun functies?
- Hoe ontstaan deze eiwitten en hoe kunnen ze geremd worden of hoe kunnen ze gedenatureerd worden?
- Hoe kan de productie van dopamine verhoogd worden?
- Welke medicijnen,behandelingen en parkinsonremmers zijn er nu beschikbaar en wat is hun werking?
- Wat is het effect van decarboxylaseremmers en decarboxylase inhibitors.
Onderzoeksvraag:
- In welke mate kunnen eiwitten ,die ervoor zorgen dat dopamine producerende cellen geremd worden, zelf geremd worden?
Na wat verder onderzoek ben ik er overigens achter gekomen dat micro-organismen geen dopamine produceren dus daar kan ik helaas geen praktisch deel mee doen.
-
Ha @maarten-0,
Je deelvragen zien er goed uit, ik merk dat je je vooral richt op het celbiologische aspect van Parkinson, klopt dat? Experimenten op dit gebied doen is voor scholieren vaak niet haalbaar, aangezien werken met menselijke eiwitten en dit soort enzymen veel expertise vraagt. Wellicht kun je een wat meer praktisch onderzoek bedenken, misschien iets in samenwerking met een patiënt met Parkinson? Mocht je toch écht een biologisch proefje willen doen, kan je het misschien iets "simpeler" houden en puur met enzymen aan de slag gaan, zie bijvoorbeeld hier.
Groet,
Lisa