Onderzoeksmethode bij ontwerpen
-
Beste TU Delft,
Ik zit op het Niftarlake College in Maarssen en maak samen met mijn klasgenoot, Nina, een meesterproef voor het vak O&O (onderzoek en ontwerpen). Wij zitten momenteel in atheneum 6. Onze opdrachtgeefster is Mieke Duindam, een intrieurdesigner.
Wij zijn nu bezig met de eerste deelvraag (verschillende onderzoeksmethoden onderzoeken) en het verwerken van het IKEA bezoek. Wij zoeken een expertise die ons kan helpen met de onderzoeksmethoden. Welke onderzoeksmethoden worden veel gebruikt bij ontwerpen? Hoe werken de onderzoeksmethoden? Wij gebruiken voor het onderzoeken van de onderzoeksmethoden het boek 'Delft Design Guide'. Wij hebben al alle onderzoeksmethoden in dit boek bekeken en zijn nu bezig met de gekozen onderzoeksmethoden uit te werken.
Hopelijk kan u voor ons een expertise vinden binnen TU Delft.
Met vriendelijke groet,
Indra
-
Beste Indra en Nina,
Ik ben Lisa, studeer Life Science and Technology en wil jullie graag helpen met de meesterproef! :) Met ontwerpen heb ik persoonlijk niet veel ervaring, maar ik kan jullie hopelijk wel goed helpen op het gebied van onderzoek. Ik hoor graag wanneer ik iets voor jullie kan betekenen.
Groetjes,
Lisa
-
Goedemiddag Lisa,
Indra en ik zijn ontzettend blij dat je ons wilt helpen met onze meesterproef! Onze docent heeft alleen een aantal gegevens nodig
Naam, bedrijf, opleiding, mailadres en telefoonnummer. Zouden we deze van je mogen ontvangen?
Alvast bedankt en we laten zo snel mogelijk weten wanneer we ergens hulp bij nodig hebben.Mvg Nina Boere en Indra Tjee
-
-
Goedemiddag Lisa,
De originele deadline van onze meesterproef was op 2 maart maar wij mogen de deadline ook verplaatsen naar 11 maart als de opdrachtgever en de expertise hiermee akkoord gaan. Dus hierbij mijn vraag of je het goed vindt dat we de deadline van de meesterproef naar 11 maart verplaatsen.
Met vriendelijke groet,
Indra Tjee
-
Beste @Indra-Tjee,
Wij zijn niet actief betrokken bij het proces dat vanuit de school wordt aangegeven. Je kan ons altijd alle inhoudelijke vragen stellen op het moment dat je meesterproefgroepje daar behoefte aan heeft.
Ik hoop je voldoende te hebben ingelicht.
Groetjes,
Lisa
-
Beste Lisa,
Ik vind de ontwerpmethode 'Design for Emotion' erg ingewikkeld en weet niet goed hoe ik deze moet uitleggen. Zou je mij op een simpelere manier kunnen uitleggen wat dit precies inhoudt?
Ook is mij nog niet helemaal duidelijk wat het doel van de ontwerpmethode 'Itemised Response and PMI' is. Zou je dit ook kunnen uitleggen?
Met vriendelijke groet,
Indra Tjee
-
Ha @Indra-Tjee,
Design for emotion kan je zien als het principe dat een design van een object een emotie kan opwekken in een persoon. Hier zijn allemaal theorieën voor, maar het komt erop neer dat jij bijvoorbeeld een lamp kan ontwerpen waar ik heel blij, of juist heel rustig van word.
Verder kan je Itimised Response and PMI zien als een methode die je gebruikt als je vroeg in het designproces een keuze moet maken tussen verschillende ideeën. Je gaat hier eigenlijk lijstjes opstellen met positieve en negatieve punten (itimised response) en daarna geef je een "plus", "minus", of "interesting" aan je concept ideeën. Met deze tools kan je dus makkelijker een keuze maken als je meerdere ideeën hebt. Meer kan je hier lezen.
Hopelijk kan je hiermee verder!
Groetjes,
Lisa