PWS plastic flessen hergebruiken
-
Hoi,
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over de gevolgen van het hergebruiken van plastic flessen op de gezondheid.
Ik wilde een experiment doen waarbij plastic flessen met water erin blootgesteld worden aan verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld: temperatuursveranderingen, schoonmaakmiddelen, en fysieke vervormingen. Om vervolgens te kijken of er giftige stoffen in het drinkwater beland zijn. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit zou moeten gaan meten.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën.Met vriendelijke groet,
Tim -
Beste @Tim-J,
Dit is een erg actueel PWS onderwerp, je leest namelijk steeds meer dingen in het nieuws over plastic afval wat schadelijk is voor mens en milieu. De voornaamste boosdoener is het microplastic, maar er zitten ook zeker veel schadelijke stoffen in plastic om het bijvoorbeeld zo te vormen. Ik raad je aan om je hierover in te lezen, er staat namelijk al heel veel informatie op het internet. Kijk bijvoorbeeld hier of gebruik Google Scholar voor meer wetenschappelijke informatie. Wat betreft je experiment, denk ik dat je erg goed moet nadenken over of deze giftige stoffen niet al worden gemeten bij bijvoorbeeld een waterzuiveringsbedrijf en wat voor toegevoegde waarde dit experiment heeft voor jouw eigen PWS. Ook moet je goed nadenken over dat als je hypothetisch gezien dit experiment uit wil gaan voeren, dat je zelf ook in aanraking komt met de giftige stoffen.
Ik hoop dat je weer even verder kan.
Groetjes,
Lisa