Verpakking van rozen optimaliseren
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn scholieren van het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, en zitten nu in VWO 6. Wij hebben een opdracht bij van den Berg Roses waar wij onderzoeken hoe de verpakking van rozen veranderd kan worden zodat het geen of minder plastic bevat.
Hoofdvraag:
- Hoe kan de verpakking van de rozen veranderd worden zodat het geen of minder plastic bevat en beter is voor het milieu?
Deelvragen:
-
Hoe maak je een duurzame rozenverpakking die ook aantrekkelijk is?
-
(Is het produceren van rozen in Kenia die in de Nederlandse supermarkt worden verkocht duurzamer dan het produceren van rozen in Nederland die in de Nederlandse supermarkt worden verkocht?)
-
Hoe vervoer je rozen op een duurzame manier die efficiënt is (goed vervoerbaar), waarbij de rozen niet beschadigen?
-
Hoe breng je een duurzame verpakking op de markt?
-
Hoe reageert de consument op de duurzame verpakking?
Wij gaan voor ons project natuurlijk wel eerst oriënteren op verschillende mogelijke verpakkingsmaterialen, maar de echte chemie van bepaalde (duurzame) verpakkingsmaterialen weten wij niet. Hierbij willen wij graag hulp en advies van een expert. De hulp is nodig om te onderzoeken welk materiaal het beste werkt als verpakking en waarom het op een bepaalde manier werkt op een chemisch niveau.
We hopen snel van u te horen.
Met vriendelijke groet,
Sarah van der Giessen
Zoë Nieuwenkamp
Jatan Snoeij -
Hee Sarah, Zoë en Jatan,
Wat een interessant onderwerp!
Ik zal me even voorstellen, ik heet Ismene en ben 3e jaars technische scheikunde student.
Wat hebben jullie tot nu toe allemaal gedaan? En waar willen jullie mijn hulp als eerste voor?Groetjes,
Ismene
PWS TU Delft -
@Ismene-Usman Hoii Ismene,
We zijn nu bezig met oriënteren op het onderwerp. Hierna gaan we brainstormen over ontwerpen. Deze ideeën worden daarna onderzocht op welke het meest haalbaar zijn op basis van de eisen die zijn gesteld. Met deze stap zouden we graag je hulp willen gebruiken.
Groetjes,
Jatan, Sarah en Zoë -
Hoi Ismene,
We hadden een vraag: Welke duurzame materialen ken je die we kunnen gebruiken voor onze rozen verpakking? We hebben al bioplastic (oplosbaar), biokarton, bamboo en rozenafval.Groet,
Jatan, Sarah en Zoë -
Hoi Jatan, Sarah en Zoë,
Iets wat ik laats voorbij zag komen dat ze in Azië bananen bladen gebruiken ipv plastic. Maar wij hebben natuurlijk geen bananen bomen in de omgeving staan dus ik ga even opzoek naar ander alternatieven.
Groetjes,
Ismene -
Hoi Jatan, Sarah en Zoë,
Sorry jullie vraag was er even tussen door geslipt. Maar ik heb niet echt andere alternatieve kunnen bedenken. Maar er zijn natuurlijk wel veel meer verschillende soorten bioplastic misschien is het handig om te gaan zoeken naar wat het verschil tussen deze is en welke het best is.
Zo wordt er nu onderzoek gedaan naar bioplastic gemaakt uit CO2 of uit aardappels en maïs.
En wat ook een oplossing zou kunnen zijn is dat je herbruikbare verpakkingen maakt zoals vroeger 'de melkboer de melkflessen terug ophaalde' bij wijs van spreken.
Groetjes Ismene
-
https://1drv.ms/p/s!Ak_rdFwZauLKhaQYrfm3lWpfaFdB1A?e=oinMsX
Dit linkje is onze tussenpresentatie toegevoegd. Kan je zeggen wat je er van vindt en of je nog ideeën of opmerkingen heb?Weet je hoe je zelf (oplosbaar) bio-plastic maakt of moeten we dat kopen?
-
Beste Jatan, Sarah en Zoë,
Ik heb geen tijd om jullie hele presentatie door te kijken. Als jullie specifieke punten hebben waar jullie willen dat ik naar kijk kan ik dit wel doen.
Met vriendelijke groet,
Ismene -
Beste Ismene,
Weet je waar we wateroplosbaar bioplastic kunnen kopen?
Dit hebben we nodig voor ons ontwerp. -
Hey @Teamrozen
Ismene die is net een week op vakantie, maar ik heb even bij haar geïnformeerd.
Ze heeft niet een water oplosbaar plastic gevonden maar wel een water oplosbaar folie.
https://www.diytextileschool.nl/product/aquafolie-wateroplosbaar-film/
Dit wordt gewoonlijk gebruikt als ondergrond van je eigen stof maar het lijkt mij en Ismene ook mogelijk om hier eventueel rozen in te verpakken. Misschien is dit dus het uitzoeken waard.
Groetjes,
Jip