PWS, Het effect van gamen op het brein
-
Beste mensen,
Het onderwerp dat ik voor mijn profielwerkstuk heb gekozen is het effect van gamen op het brein. Ik zou het graag onderbouwen met een onderzoek of experiment dat ik zelf heb gedaan. Alleen ik weet niet wat de mogelijkheden zijn. Kan ik dingen echt zelf onderzoeken bij een universiteit of moet ik naar mensen gaan om te interviewen die een expertise in het onderwerp hebben? Het liefst doe ik natuurlijk iets zelf waarbij ik echt duidelijk resultaten kan zien en laten zien in mijn profielwerkstuk. Zelf zat ik aan te denken dat ik een breinscan doe en vergelijk wanneer ik game en wanneer niet. Hoogst waarschijnlijk is dat te duur om te doen. mijn vraag dus, wat zijn de mogelijkheden? Alvast bedankt
Met vriendelijke groet, Ramon 5VWO
-
Hey @smelleken
Het effect van gamen op het brein zelf onderzoeken zal wel lastig zijn. Een breinscan zelf maken is namelijk heel moeilijk. Op de TU Delft weet ik niet zeker of wij dat soort opties hebben. Zoiets klinkt ook iets meer biologisch of Leiden achtig dan het gewone onderzoek dat wij hier aan de TU Delft doen.
Wat misschien wel interessant is waar ik aan denk is eye-tracking software. Al is dit wel echt een hersenspinsel en weet ik niet of je hier iets mee kan maar ik dacht ik gooi een balletje op.
Als een practicum dus moeilijk te realiseren is kan je PWS iets meer theoretisch worden. Dan duik je misschien de boeken in om onderzoeken te lezen die kijken naar de psychologie die achter gamen zit. Ik denk aan The Super Mario Effect als een voorbeeld. Of onderzoeken die proberen aan te tonen dat je agressief wordt van gamen.
Kijk vooral door dit soort opties en denk na over wat je dus echt interessant lijkt aan gamen als een PWS onderwerp. Ik weet zeker dat je een leuke hoofdvraag kan vinden.
Succes!
Jip -
Het spijt me voor de erg late reactie, maar ik wou je nog bedanken voor de tip en zal er meer onderzoek in doen.