PWS organische zonnecellen
-
Beste lezer,
Wij, Yvar en Wout, zitten op de Amersfoortseberg en willen ons profielwerkstuk graag over organische zonnecellen houden. We hebben hiervoor als hoofdvraag: 'Welke manieren zijn er om meer energie afkomstig van de zon om te zetten in elektriciteit?'.
Deelvragen zijn:
-Hoe werkt een polymeerzonnecel?
-Welke factoren spelen een rol in het omzetten van de energie?
-Op welke manieren zijn er op dit vlak al verbeteringen aangebracht?
-Onder welke omstandigheden werken de polymeerzonnecellen het beste?
Als onderzoek willen wij graag een eigen zonnecel maken en daarin verschillende dingen veranderen om zo te kijken wanneer de zonnecel meer energie geeft. Een andere optie is dat we een bestaande zonnecel aanpassen.
Wij hadden de vraag of het mogelijk was om dit onder begeleiding te doen.Alvast bedankt voor uw reactie,
Yvar van der Bijl & Wout van der Molen
-
Hey @Wout
Het klinkt alsof jullie al goed op weg zijn met jullie PWS. Een geheel PWS begeleiden is echter niet helemaal wat wij doen met ons team. Met ons team van TU Delft studenten zijn wij er meer voor inhoudelijke vragen of eventuele proefjes maar geen langere begeleiding, daar is je docent op school voor.
Als je dus een concrete proef heb die je wilt uitvoeren kan ik kijken of wij eventuele materialen voor je hebben. Dat gezegd hebbende hebben we op dit moment op het Science Centre geen echte proeven klaar liggen met zonnecellen, we zijn nog aan het kijken op wat voor manier we daarin ons pallet kunnen verbreeden.
Ik hoor graag van jullie als ik je verder kan helpen.
Groeten,
Jip -
Beste Jip,
Wij hoeven niet begeleid te worden bij ons gehele PWS, sorry als dit zo overkwam.
Wij willen een proefje doen waarbij we onderzoeken hoe de organische zonnecellen beter werken.
We weten nog niet precies hoe dit allemaal in elkaar zit en we kunnen dus ook nog niet met zekerheid zeggen wat we daar voor nodig hebben. Momenteel zijn we ons hier wat meer aan in het verdiepen. We zouden wel heel erg graag en zonnecel maken, om dan te kijken wanneer er meer energie wordt opgewerkt.Groeten,
Wout -
Hey @Wout
Dat is prima hoor geen zorgen.
Om de efficiency van een zonnecel te meten doe je dat gemakkelijk met een simpele opstelling. Die ziet eruit als volgt:
Hierbij is de ST 01 een iets om je zonnecel op het circuit te krijgen. En de ST 14 je dadwerkelijke zonnecel.
Je kan met deze opstelling gemakkelijk een IV curve meten. Deze IV curve representeert wanneer de zonnecel het efficiëntst is. Als je die van verschillende zonnecellen dus naast elkaar zet, zie je in welke situatie welke zonnecel het beste werkt.
Ik hoop dat dit jullie op weg helpt.
Groeten,
Jip