Foutverbeterende codes bij cd's
-
Hoi,
Wij zijn bezig met een pws over de werking van een cd. Hierbij willen we onder andere kijken naar de invloed van foutverbeterende codering op de kwaliteit van een cd. We kunnen echter op school niet een practicum houden en verzinnen waarbij we de invloed van deze coderingen kunnen onderzoeken. Daarom vroegen we ons af of het mogelijk is om bij jullie een onderzoek hiervover te doen, waarbij we kunnen kijken in hoeverre foutverbeterende codering de kwaliteit van een cd verbetert (waarbij we kijken naar het aantal bits die fout gaan).
Mvg,
Hugo en Lucas -
Hey Hugo en Lucas!
Leuk onderwerp hebben jullie gekozen! Ik weet zelf niet tot in hoe ver de TU Delft apparatuur heeft om de kwaliteit van CDs te testen, ik heb namelijk nog nooit van dat soort onderzoeken gehoord. Dus voor jouw specifieke vraag zou ik langs wat professors moeten gaan en kijken hoe en wat.
Wel kan ik jullie helpen met je practica uitdenken.
Want om fout-verbeterende codes te testen moet je in elk geval een bepaalde maatstaaf hebben voor de kwaliteit van een CD. Daar zouden jullie over moeten nadenken.
Daarnaast zouden jullie kunnen kijken naar de verschillende manieren waarop je een CD kan beschadigen, krassen met de draai mee of er juist haaks aan etc.
Misschien dat jullie dan niet perse in de CD lezer zelf fout-verbeterende code hoeven te onderzoeken. Maar kunnen jullie gaan kijken naar software die dat doet, en zoiets zou eventueel wel vanuit school of huis kunnen.Ik hoop dat ik jullie verder heb kunnen helpen, en anders moeten jullie vooral nog meer vragen stellen.
Groet,
Jip -
Heel erg bedankt,
We gaan kijken wat we hiermee kunnen, maar ik denk dat we er hiermee wel uitkomen. Als we nog je hulp ergens bij nodig hebben laten we het weten.Bedankt voor je hulp,
Hugo en Lucas