PWS wiskunde binnen de architectuur
-
Beste scholierenlab,
Ik wil graag voor mijn profielwerkstuk iets met wiskunde binnen de architectuur doen. Ik wil graag iets doen met het berekenen van bijvoorbeeld constructies. Ik wil echt iets doen met een bestaand project, maar ik weet niet zo goed wat ik kan doen.
Ik heb al meerdere docenten, studenten en bedrijven benadert maar die komen steeds met ideeën om iets te ontwerpen.
Hebben jullie een idee wat ik kan doen en wat voor gebouwen, bruggen of projecten geschikt zouden kunnen zijn?Alvast bedankt,
Agnes -
Ha Agnes!
Leuk onderwerp! Over het doorrekenen van constructies is ontzettend veel te vinden en specificeren is inderdaad nodig, zoals je zelf ook al aangeeft.
Uit je verhaal maak ik op dat je niet zelf iets wil gaan ontwerpen. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kan het leuk zijn om iets in de buurt te kiezen. Neem bijvoorbeeld een (voetgangers)bruggetje in de buurt. Je kan deze brug dan doorrekenen met de huidige omstandigheden (denk aan toegenomen verkeersdrukte) en kijken of de constructie is destijds gebouwd is nog steeds de beste is. Zo ontwerp je zelf geen nieuwe brug, maar test je een bestaande. Je zou dit zelfs kunnen doorrekenen tot de fundering, maar dat is dan voor latere zorg.
Laat maar weten of dit de richting is waarin je zoekt, anders kijken we weer verder naar andere ideeën!
Groetjes Pauline