PWS wiskunde en architectuur
-
Hallo,
ik wil mijn PWS over wiskunde binnen de architectuur gaan doen. Nu zoek ik nog een specifieke richting en onderzoeksvraag.
Binnen mijn onderwerp wil ik ook een maquette maken en het proces van het ontwerpen van een gebouw in beeld krijgen, zodat ik kan kijken of dit mij aanspreekt. Ik neem mijn ervaringen vervolgens ook mee in mijn studiekeuze.Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?
Groetjes,
Ester
-
He Ester,
Wat een gaaf idee om, waarschijnlijk, je meest favoriete vakken te combineren in je pws! Het is een mooie richting. Heb je voor jezelf al besloten om te kiezen voor het ontwerpen of voor het onderzoeken? Je kunt namelijk nog alle kanten op. Als je echt de architectuur in wilt, het estetische onderzoek, zou je bijvoorbeeld iets kunnen ontwerpen waar de reeks van fibonacci in voorkomt. Of je gaat op zoek naar het juiste gebruik van de gulden snede? Hierbij gebruik je de wiskunde daadwerkelijk als concept van je plan, verwerk je het in je plattegrond bijvoorbeeld.
Een andere richting die je op zou kunnen is het specifiek dimensioneren van een gebouw. Dat je rekent aan de constructies en hierbij de wiskunde gebruikt. Kijk maar eens naar het station van Luik dat Calatrave ontwierp, dat is een ontwerp dat geheel vanuit de mechanicabeginselen is ontstaan.
Het is dus een beetje aan jezelf welke aspect je interessanter vind. Laat maar weten welke richting je kiest dan help ik je graag verder!
Gr,
Noor