T.a.v. Thijs Bosma PM
Beste Thijs Bosma,
Oei, wat bent u duidelijk, vooral voor zo'n leek als ik!
Hoewel wis- en natuurkunde (op bescheiden schaal) zo'n 47 jaar geleden m'n hersens kraakten, weet u toch enige helderheid in mijn mist te werpen, waarvoor m'n complimenten. 'k Was gewoon een MULO-meisje ;-)).
Ook struikel ik over de heden ten dagen gehanteerde maat veranderingen.
Ik heb u opgezadeld met nogal wat aannames; mijn gewicht (voertuig A; Suzuki Ignis) was (indertijd) 115 kg (door medicijnen). De afstand autogordel -> lichaam bedroeg 7 à 8 cm (voordat de gordel aansnoerde, dus in ontspannen stand). Contactoppervlak riem/lichaam 20 cm.
De verklaring onder "6)" dat 420 Newton kan worden vergeleken met de kracht die nodig is voor het tillen van 42 kg, begrijp ik niet zo goed.
Of ...... moet ik begrijpen dat er 42 kg op het borstbeen drukte op het moment van de klap?
Het geheel overziende (en wat ik van u begrijp), krijg je dan; gewicht (afgerond) 10 N/kg x mijn massa 115 kg = 1150 Newton? Maar ...... hoeveel kg is dat?
Laatst was op Discovery een programma (MythBusters) waarbij ze eveneens 2 auto's lieten botsen met 2 poppen bij een te vergelijken snelheid als in dergelijk geval als 't mijne. Zij hadden als uitkomst dat er (rond de) 4.000 kg (!) op het borstbeen drukte op het moment van de botsing.
Nog even over de te verdelen energie tijdens de botsing: Dat meen ik te begrijpen, in dit geval botste auto B (die mij aanreed uit parkeerstand) als eerste tegen mijn linker voorwiel. Ik vermoed dat de klap daardoor ook harder is aangekomen dan wanneer auto B m'n linker voorspatbord en zo vervolgens zou hebben geraakt. Naar mijn mening zou het kreukelen de klap (energie) méér gebroken/verdeeld zijn geweest.
Nog even over de gevolgen van de botsing (toentertijd); nog steeds een (zéér) pijnlijk borstbeen of zenuwen die daar achter zitten :-((
Ik was over de uitkomst (van de MythBusters) zo verbaast, dat ik er het mijne van wilde weten. Vandaar mijn vraag aan "onze eigen knappe koppen" van de TU Delft (u dus).
Wilt u mij nog één en ander verduidelijken?
Met dank en vriendelijke groet,
Margreeth van Zaanen
vzaanen@gmail.com