Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Demi Schrauwen
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 5
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 1

Demi Schrauwen

@Demi Schrauwen

PWS TU Delft admin

0
    Reputatie
    2
    Bekeken
    5
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

Demi Schrauwen Ontvolgen Volgen
    PWS TU Delft admin

Meest recente berichten door Demi Schrauwen

• RE: Pws antibiotica

@Pien-1
      Heyy Pien,
      Allereerst super leuk PWS onderwerp! Ik zie jullie (2 personen) op het interesseformulier staan! Mijn collega en ik zijn nog met het Biolab in overleg voor het plannen van de antibiotica workshop. We verwachten deze tussen eind september en begin oktober te kunnen geven. Zodra wij exacte data hebben zullen we deze naar je mailen.

Ik hoop je zo (voor nu) voldoende te hebben geinformeerd. Mocht je eerder nog vragen hebben kun je ons hier natuurlijk weer bereiken!

Groetjes,
      Demi

geplaatst in Medicijnen
      Demi SchrauwenD
      Demi Schrauwen
    • RE: Pws antibiotica

@bebruiker1088
      Hey Lynn,
      wat leuk dat je voor je PWS kijkt naar antibiotica resistentie! De hoofdvraag is heel goed, er is specifiek en duidelijk omschreven wat je wil gaan uitzoeken. Voor de deelvragen is het verstandig om eerst een beetje breed te beginnen, bv met wat is antibiotica en wat is resistentie ? Je kan het dan steeds gerichter gaan maken bv hoe werkt antibiotica op bacterien, hoe ontstaat resistentie, welke factoren zijn er bij betrokken (denk aan teveel/ te vaak gebruik of natuurlijke selectie) etc. Daarnaast kan je ook nog een link maken naar het maatschappelijke belang van antibiotica's. Wat zijn de gevolgen van antibioticaresistentie met betrekking tot de zorg of hoe kunnen we proberen antibioticaresistentie te vermijden etc.

Zorg dat je de vragen van breed naar steeds specifieker formuleerd, ze moeten als het ware als puzzelstukjes op elkaar aansluiten om een lopend en duidelijk verhaal te vormen. Maak de vragen open, dus waar je niet alleen 'ja of nee' op kan antwoorden.

Er zijn op Google Scholar veel artikelen te vinden. Je kan ook even kijken op nature.com, sciencedirect.com of op sites zoals de RIVM, Thuisarts, CBG etc. Er zijn ook veel universiteiten die er stukjes over hebben geschreven!

Ik hoop dat je zo een beetje op weg bent geholpen, bij verdere vragen kan je hier altijd weer terecht! Mocht je nog op zoek zijn naar een praktisch deel voor je PWS bieden wij ook een antibiotica workshop aan (zie op de site).

Met vriendelijke groet,
      Demi

geplaatst in Medicijnen
      Demi SchrauwenD
      Demi Schrauwen
    • RE: geuren

Hoi @111594,
      Geuren zijn vluchtige moleculen die kunnen binden aan receptoren (reukepitheel) in de neus. Geur is vaak niet 1 specifiek molecuul maar een combinatie van verschillende soorten en als de geurreceptoren het molecuul hebben gebonden wordt er via een cascade een signaal verstuurt naar het brein. Daardoor wordt geur 'waargenomen'. Het creëren of beinvloeden van geuren kan bijvoorbeeld adhv hygiene, medicatie of een combinatie aan oliën. Op het internet en in de BINAS is hier wel het een en ander over te vinden.

Ik hoop dat je zo op weg bent geholpen. Als je nog verdere theoretische of praktische vragen hebt kan je die altijd hier stellen!

Met vriendelijke groet,
      Demi

geplaatst in Scheikunde & Biologie
      Demi SchrauwenD
      Demi Schrauwen
    • RE: PWS hulp bij het hoofdonderwerp criminologie

Hey Elise en Noemi,
      wat gaaf dat jullie voor jullie PWS naar forensisch onderzoek kijken! DNA onderzoek is inderdaad een veel gebruikte techniek binnen forensisch onderzoek. Echter is het wel zo dat je daarvoor het DNA moet sequences en analyseren waar veel speciale apparatuur voor nodig is. Daarom is dit een beetje moeilijk om zelf uit te voeren. Wat je wel zou kunnen doen is kijken naar vingerafdrukken, want deze zijn per persoon identiek (de biologie daar achter kan je nog even opzoeken :)). Je zou bijvoorbeeld van verschillende mensen een vingerafdruk kunnen afnemen en deze dan proberen te koppelen aan een onbekende ('gevonden') vingerafdruk. Er zijn namelijk unieke kenmerken en patronen (denk aan bogen, lussen, kransen etc) terug te vinden in vingerafdrukken. Door deze te identificeren en de vingerafdrukken naast elkaar te leggen zul je uiteindelijk maar 1 match vinden, zaak opgelost!

Ik hoop dat jullie zo wat inspiratie hebben om op gebied van criminologie en biologie een praktisch deel op te stellen. Laat het ook vooral weten als jullie nog vragen hebben!

Met vriendelijke groet, 
      Demi

Demi SchrauwenD
      Demi Schrauwen
    • RE: PWS Dopamine

Hoi @Ebru
      Allereerst excuus voor de late reactie, de vakantiemodus moet langzaam even uit.
      Wat leuk dat jullie voor je PWS kijken naar dopamine! Het meten van dopamine in het lichaam is erg lastig, want de technologie is nog niet super ver. Dopamine is een neurotransmitter. Vaak wordt het gehalte aan neurotransmitters gemeten aan de hand van PET scans. Hierbij wordt er een stofje geinjecteerd (een radiotracer) waardoor verschillende componenten van het dopaminesysteem in de hersenen kan worden gelabeld, denk hierbij aan receptoren, transporters, specifieke enzymen voor dopamine etc. Die radiotracer is dan dus het ligand wat je online al had gevonden.
      Dopamine is ookwel hormoon wat voorkomt in het lichaam buiten de hersenen. De hormonen worden snel afgebroken, daarom worden vaak de afbraakproducten van dopamine gemeten. Dit kan je dan via bloed- of urine onderzoek achterhalen.
      Het is alleen niet haalbaar om dit soort proefjes zelf uit te voeren als je geen toegang hebt tot die radiotracer stofjes, de PET-scan of een labmederwerker die het bloed/ urine kan testen...

Hier het artikel waar je het nog even terug kan lezen: PET evaluation of the dopamine system of the human brain door N D Volkow 1, J S Fowler, S J Gatley, J Logan, G J Wang, Y S Ding, S Dewey.

Ik hoop dat je zo iets meer informatie hebt om verder te gaan.
      Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
      Demi

Demi SchrauwenD
      Demi Schrauwen