Beste Thom Woudstra,
Wij hebben gisteren meerdere keren geprobeerd het interesse formulier in te vullen via de link die je gestuurd had. Dit lukte echter niet. Kunnen we ons misschien hierbij via jou inschrijven?
Groetjes,
Kiki en Nienke
Beste Thom Woudstra,
Wij hebben gisteren meerdere keren geprobeerd het interesse formulier in te vullen via de link die je gestuurd had. Dit lukte echter niet. Kunnen we ons misschien hierbij via jou inschrijven?
Groetjes,
Kiki en Nienke
Hoi,
wij dachten inderdaad ook dat een hoverboard maken te hoog gegrepen zou zijn. We hebben ons daarom bebeperkt tot een verschijnsel dat ook komt kijken bij een hoverboard, maar laten het idee van een hoverboard verder gaan. Onze hoofdvraag is nu: Hoe kan het dat een supergeleidend materiaal stabiel in een homogeen magneetveld kan zweven? De deelvragen hierbij zijn (we kunnen deze wanneer we ermee bezig zijn nog aanpassen):
We willen hier een experiment over flux-pinning bij doen en zouden dit graag op de TU Delft doen. We weten nog niet precies hoe we dit experiment gaan vormgeven, maar waarschijnlijk hebben we hierbij wel de hulp van de universiteit nodig (voor bijv. stikstof en andere materialen). We hebben een filmpje gezien over flux-pinning waarin een experiment werd gedaan, dat ons leuk leek (https://www.youtube.com/watch?v=sFOrdHiinsc).
Is het mogelijk om zoiets op de universiteit te doen? Zo ja, wanneer zou dit dan kunnen? We hebben tot nu toe alleen nog de hoofd- en deelvragen, dus voordat we het experiment kunnen doen moeten we eerst nog de theorie onderzoeken.
Groetjes,
Kiki
Hoi,
Bedankt voor je snelle reactie.
Aangezien we ons alleen nog aan het oriënteren zijn en nog niet echt verdiept hebben in het onderwerp weten we nog niet precies wat er komt kijken bij het maken van zo’n hoverboard. Wat ik zelf al wel op internet gelezen heb, is dat als supergeleider yttrium-barium-koperoxide gebruikt wordt. Dit zit in een kleine tank waar later het vloeibaar stikstof bij komt. Daaromheen zit foam om een thermische isolatie te vormen. Dan is er nog de buitenkant die bestaat uit fiberglas, koolstofvezel en kevlar. Verder moet het hoverboard boven een baan bewegen. Voor het lexus board maken ze gebruik van neodymium-ijzer-boor-magneten in de baan. Dit alles lijkt ons te hoog gegrepen (maar misschien ook wel niet?), dus zouden we eigenlijk een simpele simulatie daarvan willen maken. We zijn dus al blij als we iets met supergeleiding aan het zweven zouden kunnen krijgen.
Wij zullen morgen even naar onze docent gaan om te vragen wat die er van denkt of een echt hoverboard haalbaar is en zo niet of dan een simpel model haalbaar is aangezien we niet zo goed weten waar we de onderdelen dan vandaan zouden moeten halen. Alle hulp die jullie misschien zouden kunnen geven bijvoorbeeld bij het vinden van de geschikte onderdelen zijn we al heel blij mee.
Groetjes,
Kiki
Hoi,
ik ben samen met mijn klasgenoot aan het zoeken naar een onderwerp voor ons profielwerkstuk. Nu las ik pasgeleden iets over het Lexus hoverboard en kwam ik erachter dat die werkt met behulp van supergeleiding. Dit bracht ons op het idee om ons pws misschien over supergeleiding te doen.
Als praktisch deel van het pws leek het ons leuk om een soort versimpelde versie van het Lexus hoverboard te maken. We weten alleen niet in hoeverre dit mogelijk is aangezien in dat hoverboard vloeibaar stikstof gebruikt wordt om de supergeleider (yttrium-barium-koperoxide) te koelen. Verder moet het zich boven een magnetisch oppervlak bevinden. Wij vragen ons af of je mogelijkheid ziet in het maken van zo'n versimpeld hoverboard. Zo niet, zijn er dan nog andere leuke experimenten mogelijk voor het praktisch deel van ons PWS?
Wij moeten ons onderwerp woensdag al doorgeven aan onze leraar, dus een antwoord voor woensdag zou heel welkom zijn, maar ik snap het natuurlijk als dat niet lukt omdat dit heel last-minute is.
Groetjes,
Kiki