PWS brommerbegrenzing en millieuvriendelijkheid.
-
Beste,
Wij, Gertjan Ordeman en Math Lambalk, zijn leerlingen uit 5 en 6 VWO van het Da Vinci College te Purmerend en wij moeten dit jaar een profielwerkstuk maken. Ons oog is daarbij gevallen op brommertechniek- en begrenzing. Hierbij willen wij onderzoeken wat de invloed van het begrenzen van een brommer is op de milieuvriendelijkheid ervan.
Bij ons onderzoek willen wij de verschillen in gassamenstelling tussen een begrensde en een onbegrensde brommer meten. Wij vroegen ons af of u over de apparatuur beschikt die dat kan meten en of we als u daarover beschikt ons onderzoek bij u mogen uitvoeren.
Daarnaast vroegen wij ons af of uw universiteit beschikt over een rollerbank of testbank. Hier willen wij bij eenzelfde hoeveelheid brandstof meten of de brommer met/zonder begrenzing een grotere afstand kan afleggen en dus zuiniger is. Anders zullen wij een politiebureau moeten benaderen.
Wij hopen dat u ons kunt helpen met ons profielwerkstuk en ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Gertjan Ordeman en Math Lambalk
-
Beste Gerjan en Math,
Leuk onderwerp hebben jullie gekozen. Gezien jullie onderzoek willen doen naar gas samenstelling zal ik mijn collega van Scheikunde vragen naar jullie vraag te kijken. Jullie horen zsm van ons.
Groeten,
Thijs -
Hoi Gertjan en Math,
Ik neem aan dat jullie met gassamenstelling, de samenstelling van de uitlaatgassen bedoelen. Ik weet niet zeker of we dat kunnen meten, maar we zullen sowieso niet jullie brommers direct aan meetapparatuur aan kunnen sluiten (aangezien dit niet een standaard opstelling bij ons is). Kunnen jullie nadenken over een manier om de gassen te 'vervoeren'. Je zou bijvoorbeeld de gassen door een vloeistof kunnen leiden, een deel zal oplossen in het oplosmiddel en vervolgens kunnen we hier concentraties van meten. Wat zou een geschikt oplosmiddel kunnen zijn? Of misschien hebben jullie een ander idee?
Ik hoop jullie een stapje verder te hebben geholpen!