Nevelvat ioniserende straling
-
Beste Michiel,
Wij hebben voor ons PWS het onderwerp : Ioniserende straling.
wij willen de ioniserende straling zichtbaar maken d.m.v. een zelfgemaakt nevelvat.echte hoofd- en deelvragen hebben wij nog niet. Wij hopen dat u ons daar ook bij kunt helpen.
Ook hebben wij voor uw collega's vernomen dat u al wat van plan was met een nevelvat.wij hopen van u terug te horen,
Ryan Bounaparte en Burak Gediktas
-
Dag jongens,
Mijn nevelvat gaat zeker nog wel wat maanden duren, dus verwacht niet dat dit gaat lukken voor februari. Het blijkt toch meer werk dan ik in eerste instantie dacht. Ik weet dat mijn studievereniging bezig is met een heel groot nevelvat te bouwen, dus ik kan wel even daar informeren of jullie er misschien mee zouden kunnen werken.
Daarnaast kan ik jullie sowieso aanraden om contact op te nemen met het Nikhef in Amsterdam wat ik al eerder zei. Zij hebben nevelvaten en vonkenkamers staan. De hoofdvraag is aan jullie, maar het is goed denk ik dat, wanneer je naar een hoofdvraag opzoek bent, je kijkt naar wat je met een nevelvat kan laten zien (sporen van deeltjes).
Is dit goed zo? Ik zal nog even contact opnemen met de studievereniging en dan horen jullie nog van mij!
Groet,
Michiel
-
Hoi Michiel,
We moeten het in februari presenteren dus het is het beste als we zo snel mogelijk kunnen beginnen en dat we begin januari klaar zijn met alles. We zouden heel graag een keer langs willen komen om je te helpen bouwen.
Het probleem is dat we meer een onderwerp hebben dan een hoofdvraag. We denken dat het het beste zal zijn als we onderzoek doen naar alpha en bèta straling. We willen sowieso het nevelvat gebruiken om straling aan te tonen maar we hebben niets concreets wat we precies willen onderzoeken of presenteren.
Onze vraag was dus of je eigenlijk een idee had voor een hoofdvraag. Als we dat kunnen bedenken dan vloeien er vanzelf deelvragen ooit.
Alvast bedankt en we hopen van u terug te horen,
Ryan en Burak
-
Ha jongens,
Ik ben inderdaad bezig met een nevelvat, maar het kan nog wel even duren voordat ik zover ben. Wel heel cool dat jullie dit onderwerp hebben, ik wil al een tijdje er graag een bouwen. Ik ben nu aan het kijken hoe ik aan een radioactieve bron moet komen, wellicht via de universiteit, dus daar gaat denk ik nog wel wat tijd inzitten. Vloeibare stikstof kan ik hier krijgen en de rest zal eenvoudig te vinden zijn. Het zou leuk en goed voor jullie PWS zijn als, wanneer het eenmaal zo ver is, jullie langskomen op de TU om mij te helpen bouwen. Maar het zou ook kunnen dat het mij niet op tijd lukt om een nevelvat te bouwen en jullie een andere oplossing moeten vinden. Wanneer moeten jullie je PWS inleveren?
Hoofdvragen en deelvragen hangt af van wat jullie precies willen onderzoeken. Willen jullie onderzoek doen naar het nevelvat en daarmee een proef doen of willen jullie echt onderzoek doen naar bijvoorbeeld alpha straling en het nevelvat gebruiken om deze te laten zien?
Als je alvast wat meer info over dit onderwerp wil, zou je op wikipedia kunnen kijken of wellicht even kijken of jullie bij het Nikhef (instituut voor deeltjesfysica in Amsterdam) langs kunnen komen. Ik weet dat ze daar in ieder geval een vonkenkamer hebben, een soort geavanceerd nevelvat.
Succes,
Michiel -
Hee Michiel,
Wij hebben erover nagedacht en het lijkt ons toch niet zo een geschikt onderwerp voor dit moment.
Wel willen wij jou heel erg bedanken voor de moeite die je voor ons hebt genomen.Wij willen eigenlijk overstappen op het onderwerp: De ideale vleugel
Tijdens jullie presentatie op onze school hebben wij van jouw collega's vernomen dat jullie een windtunnel hebben en die ook gebruiken voor cursussen/workshops. Is het misschien mogelijk dat jij ons daarbij begeleidt.Het spijt ons dat we zo springen van het een naar het andere onderwerp maar als het nevelvat zo lang gaat duren dan is het beter voor ons om aan iets anders te gaan werken.
Heel erg bedankt!
Burak en Ryan -
Ha jongens,
Goed en slecht nieuws: Het nevelvat heeft veel vertraging opgelopen en is in december waarschijnlijk pas. Dan moeten zij zelf nog alles afstellen dus dit is misschien geen optie voor metingen. Wel vonden ze het erg leuk klinken en willen ze jullie graag helpen. Ze kunnen jullie helpen met al jullie vragen, jullie kunnen langskomen om de spullen te bekijken en bovendien in contact brengen met mensen van het Reactor Instituut Delft. Daar hebben ze een werkend nevelvat staan die met droog ijs werkt en binnen 5 minuten klaar staat voor gebruik (binnen 5 min sporen zien)! Lijkt dit jullie alsnog leuk? Dan breng ik jullie in contact!
Groet,
Michiel
-
Ha jongens,
Ik heb net de goede contactgegevens van de persoon die over het nevelvat van de studievereniging gaat dus ik ga toch nog even vragen hoe en wat. Ik hou jullie op de hoogte mochten jullie toch, bij goed nieuws, weer terug willen ruilen. Hou deze topic dus nog even in de gaten. Ondertussen moeten jullie je zeker inschrijven voor de windtunnel workshop op 5 december. Ik zou jullie graag bij dit onderwerp begeleiden, maar er is een medestudent Hubert, die de workshop geeft en lucht en ruimtevaart studeert, die jullie daar veel beter mee kan begeleiden. Voor vragen kunnen jullie terecht bij het forum onder het kopje "Raketten, vliegtuigen & aerodynamica".
Succes jongens!
Groet,Michiel
Inschrijven: http://scholierenlab.tudelft.nl/practicum/workshop/windtunnel/