aerodynamica van een raket
-
We zitten op dit moment in 6 VWO en zijn bezig met ons PWS.
Ons PWS gaat over de aerodynamica van een raket.
Om ons PWS goed uit te voeren zouden wij willen vragen of het mogelijk is om proefjes te doen in de windtunnel van de TU Delft.Mvg,
maarten van 't Wout en Gijs Overgaag -
Hoi Maarten en Gijs,
We hebben de windtunnel 24 oktober tot onze beschikking. Zoals het er nu voor staat zal ik in de ochtend twee workshops geven en in de middag laat ik mensen die een werkplan hebben geschreven een eigen profiel hebben gemaakt experimenten doen.
Je kunt in principe wel een experiment doen met een raket. Op dit moment is de opstelling namelijk aangepast zodat er ook weerstand gemeten kan worden.
Ook is het leuk om naar de stabiliteit te kijken van een raket. Als je de raket aan zijn c.o.g bevestigd kun je kijken of je vinnen juist zijn ontworpen voor de stabiliteit.
Mocht je interesse hebben om een dus een onderzoeksplan of werkplan op te stellen om de tunnel gebruiken, laat het me graag weten.
Om een indruk te krijgen van de opstelling raad ik je trouwens aan om naar de windtunnel workshop pagina te gaan, daar staat ook een handleiding voor de profielen die we normaal testen. Misschien kun je daaruit al een idee krijgen hoe de opstelling er uit ziet.
Groet,
Hubert
PS: de workshops zijn op 24 oktober. De volgende is op 5 december
-
beste Hubert,
wij zouden heel graag de tunnel willen gebruiken om experimenten voor ons PWS te doen.
we willen dan de weerstand van de raket meten.Mvg,
Maarten en Gijs
-
Hoi Maarten,
Afgelopen twee workshops mochten we een opstelling van een afstudeerder gebruiken die het mogelijk maakte om ook de weerstand te meten. Helaas is het zo dat ik dat dus niet kan garanderen voor de workshop van 5 December. Ik kan je helaas pas een week van te voren laten weten of die opstelling weer wordt gebruikt. Onze eigen opstelling is gebouwd om de draagkracht te meten, daar heb jij bij een raket helaas weinig aan.
Wat je dus wel kunt doen is naar de stabiliteit van je raket kijken. Dit zou je kunnen doen door een staaf door je raket te plaatsen die als een soort draaipunt gaat werken...