Experimenteel Onderzoek Dopplereffect
-
Hallo,
Voor ons experimenteel onderzoek willen we het dopplereffect onderzoeken.
We willen onderzoeken:-
Als je de snelheid van het voertuig weet, de constante voortplantingssnelheid bepalen met behulp van het Doppler effect.
-
De snelheid van een voertuig bepalen met behulp van Doppler effect
-
Eventueel: Het verband tussen de snelheid en de frequentie voor een stilstaande waarnemer onderzoeken.
We vroegen ons af of er de mogelijkheid is om deze experimenten uit te kunnen voeren op de TU Delft.
Alvast bedankt!
Gegroet,
Emiel en Paul -
-
Hoi Emiel en Paul,
Hoe zie je dat proefje dan ongeveer voor je?
Groetjes,
Ad -
Hallo,
Sorry voor de late reactie.
We hadden het volgende in gedachte:
Een elektrische brommer (of iets anders wat weinig geluid maakt en makkelijk met een redelijk hoge constante snelheid kan bewegen) rijdt op ons af met constante snelheid. Op deze brommer zit een geluidsbron met een bepaalde frequentie, die constant hetzelfde blijft. Met een frequentiemeter kunnen we dan het verband tussen de snelheid en de frequentie bepalen die de waarnemer merkt (natuurlijk moeten we dan verschillende constante snelheden uitproberen, en rekening houden met de hoek waarin je van het voorwerp staat, want het voorwerp zal waarschijnlijk niet recht op ons af komen).Als dit niet mogelijk is, wilden we eventueel kijken of we iets kunnen doen met het dopplereffect bij golven in water.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. Zo niet, dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt!
Paul -
Hoi paul,
Misschien is het wel een idee om een elektrisch legotreintje te gebruiken (redelijk constante snelheid) en daar een geluidsbron (sinusvormig) op te monteren en die op school met een microfoon te meten? Denk dat dat een leuk en goed uit te voeren proefje is. Laat me horen wat je er van vindt!
Groetjes,
Ad -
Hallo,
Dit is misschien wel een goed idee. Ik moet wel even kijken of we aan deze spullen kunnen komen (treintje lijkt me het grootste probleem). Maar denk je dat je met zo'n treintje genoeg snelheidsverschil kunt maken om duidelijk een verschil in frequentie waar te nemen?
-
Hallo adnanoner,
We gaan het toch met een brommer doen. Aan een treintje kunnen we niet komen, en dat zou ook niet gaan, want de geluidsbron die wij op school hebben is ongeveer even groot als 4 bakstenen... Dus dat gaat niet passen op een treintje. Wel gaan we dan met een snelle camera of met een ander gereedschap (weet jij daar iets voor?) de snelheid van de brommer meten, en niet met de km-teller, want die is niet heel precies.
-
Hoi Paul,
Ik denk het wel. Weet je wat de snelheid van zo'n treintje is?
Groetjes,
Ad -
Hoi Paul,
Leuk! Hmm je moet wel rekening houden met het feit dat je als je filmt een hoek maakt met de brommer. Wat je zou doen om het probleem duidelijker te maken is verschillende markeringen (pionen met paaltjes erin ofzo) op 1 meter van elkaar af doen of een andere afstand zodat je op die manier wat beter de snelheid kan inschatten. Ik hoor graag hoe het gaat!
Groetjes,
Ad