PWS vliegtuigen
-
Hallo meneer/mevrouw,
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over vliegtuigen en dan specifiek over de aerodynamica die bij een vliegtuig komt kijken. Ik weet dat de vleugel drukverschil creëren en dat dat de lift veroorzaakt, maar hoe wordt die drukverschil veroorzaakt en welke effecten het naast de lift genereren nog heeft.
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op heeft of me in de goede richting kan sturen.
Met vriendelijke groet,
Youri van Delft -
Beste Youri,
Leuk dat je je profielwerkstuk over vliegtuigen doet! Aerodynamica is een heel interessant onderwerp en is op verschillende moeilijkheidsgraden te begrijpen. Er zijn veel boeken en werken over geschreven. Merendeel in het Engels, dus hier zul je even aan moeten wennen. Op internet is uiteraard ook veel te vinden. Goed is om te beginnen met Wikipedia:
[list=*]
Vervolgens is de Engelse Wikipedia pagina over liftkracht erg bruikbaar. Hier wordt op verschillende manieren uitgelegd waarom een vleugel lift veroorzaakt en waarom het drukverschil beneden een vleugel hoger is dan boven.
Een persoonlijke favoriet is de site AV8N. Vooral hoofdstuk 3 en 4 zijn bruikbaar in jouw geval. Mocht je nog iets zoeken in het Nederlands, wil ik je verwijzen naar het boek [i]Aerodynamica voor vliegtuigen[/i] van C.H.C. Brouwer. Kijk eens in je lokale bibliotheek of je dit kan vinden. Anders deze site.
Succes met inlezen en als je aan de hand hiervan nog vragen hebt kun je ze hier stellen!
Grt. Wouter