PWS Elektrische Auto
-
Beste TU Delft Student,
Ik ben samen met een klasgenoot van mij een tijdje geleden begonnen aan ons PWS. We zijn uiteindelijk terecht gekomen bij de elektrische auto als onderwerp. Nu hebben we in overleg met een docent besloten dat hij het maatschappelijke/economische deel onderzoek, en ik focus op het technische aspect. Nu lijkt het mij wel gaaf om iets praktisch te gaan doen, zoiets als het zelf bouwen van een (kleine) elektrische auto, of iets omtrent zonnepanelen/batterijen. Ik vind het alleen lastig om tot een echt onderzoek met een onderzoeksvraag te komen, geen idee waar ik het over moet doen. Ik begrijp dat dit lastig is te beantwoorden maar enige tips, misschien wel suggesties voor onderzoeken (mogelijk bij jullie op de TU)?
Mijn docent had het ook over projecten van hoge scholen/universiteiten waar ik als student mogelijk (een soort van) aan mee kan doen. Ik heb hier alleen niet echt iets over kunnen vinden, misschien zoek ik verkeerd?
Al met al ben ik dus geïnteresseerd in het onderwerp, maar vind het lastig om tot een onderzoek te komen en wat er allemaal mogelijk is. Ik hoor graag terug, alvast bedankt.
groet,
Aron
-
Hoi Aron,
Ik denk dat het zeker haalbaar is om een elektrische modelauto te ontwerpen en bouwen voor je PWS. Er zijn meer leerlingen die dit doen. De belangrijkste vraag die jij jezelf moet stellen is waar je heen wilt met het bouwen van zo'n auto. Waarom wil je eigenlijk een elektrische auto maken? Vind je het duurzame aspect interessant? Dan kun je misschien kijken naar de efficientie van zo'n auto, een vergelijking maken met een benzine auto, of kijken naar de actieradius o.i.d. Gaat het je meer om de auto zelf, dan kan je kijken naar bijvoorbeeld aerodynamica of vermogen/snelheid etc.
Wat bedoel je precies met materialen? Als je informatie over je onderwerp bedoelt, dan is het een kwestie van goed "googlen". Als je materiaal bedoelt om je auto te bouwen, dan kun je terecht in hobby winkels voor radiografisch bestuurbare voertuigen. Natuurlijk is er online ook veel te vinden wat dat betreft.
Ik kan je helpen met het verfijnen van je onderzoeksvragen, maar ik kan niet het onderzoek zelf voor je bedenken. De eerste stappen moet je echt zelf doen.
Groeten,
Matthijs -
Hallo Matthijs,
Na een paar weken het erg druk te hebben (toetsweek en presentatie over het pws onderwerp), ga ik weer aan de slag met het PWS. Binnenkort moeten wij een onderzoeksvoorstel inleveren, met daarin dus een onderzoeksvraag. Daarvoor moet ik wel eerst iets hebben om te gaan onderzoeken.
Nu heb ik gekeken naar dat stappenplan, waardoor ik nu denk dat ik een elektrische modelauto wil gaan maken, dan dacht ik aan het onderzoeken van batterijen, efficientie, vermogen ... iets in die richting. Nu weet ik dus niet wat reeël is om te gaan onderzoeken, waar ik bijvoorbeeld materialen vandaan zou kunnen halen, of hoe ik de onderzoeksvraag/deelvragen moet opstellen als ik zoiets ga ontwerpen/bouwen/maken/watdanook. Ik hoop dat je me er iets verder mee kan helpen.
Groet,
Aron
-
Hoi Aron,
Lekker actueel onderwerp hebben jullie gekozen voor je PWS! Het is inderdaad best lastig om een goede onderzoeksvraag en deelvragen te bedenken voor je project. Om leerlingen te helpen hebben we een stappenplan gemaakt dat je helpt met het opstarten van je PWS. Je kunt dat stappenplan op de website vinden. Ik denk dat dat je al een goed eind op weg helpt met het bedenken van een goed onderzoek.
Ik weet niet hoeveel tijd je precies wilt uittrekken voor je practische gedeelte, maar het bouwen van een kleine elektrische auto is behoorlijk veel werk. Ook deelnemen aan projecten van studenten gaat vaak ontzettend veel tijd in zitten. Probeer dus iets haalbaars te vinden en je onderwerp duidelijk af te bakenen. Misschien kun je een kleine model auto bouwen met behulp van lego of een ander makkelijk materiaal om mee te werken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog meer vragen hebt beantwoord ik die graag.
Groeten,
Matthijs