Informatie voor pws getijdenenergie
-
Hallo,
Ik ben een leerling in 6 VWO met het profiel Natuur & Techniek (en Natuur & Gezondheid) van de school Gymnasium Beekvliet. Voor mijn profielwerkstuk heb ik getijdenenergie als mijn onderwerp gekozen, aangezien ik geïnteresseerd ben in energie- en milieuvraagstukken, waarbij ik word begeleid door mijn natuurkundedocent.
Ik wil graag onderzoeken welke mogelijkheden voor het opwekken van getijdenenergie er bestaan in Nederland. Ik heb mijn hoofdvraag en deelvragen onderaan bijgevoegd. Voor een aantal vragen heb ik op internet al een antwoord kunnen vinden, zoals de energie-output, maar ik kan voor de rest van mijn werkstuk zeker nog wel meer informatie gebruiken.
Mijn vraag is nu of jullie misschien op de universiteit wat wetenschappelijke literatuur hebben, of andere goede bronnen kennen, waarin ik informatie kan vinden over getijdenenergie om mijn werkstuk verder op gang te helpen. Aangezien dit zowel voor mij als voor mijn begeleidend docent een onderzoeksgebied is waar we niet veel van weten, leek het ons een goed idee om te kijken of we meer informatie konden krijgen van mensen of instanties die al ervaring hebben op dit gebied van groene energieopwekking. Zo ben ik in mijn vooronderzoek de naam van Tjerk Zitman, universitair docent waterbouwkunde aan de TU Delft, tegengekomen, waarbij stond vermeld dat hij mee heeft geholpen met projecten hier in Nederland. Daarom leek het ons een goed idee om hier te vragen of er nog handige wetenschappelijke bronnen zijn die van pas zouden kunnen komen.
Alvast bedankt voor de moeite!
Bram Boogaarts
Onderzoeksvragen
Hoofdvraag:
Welke mogelijkheden zijn er voor het opwekken van getijdenenergie in Nederland?Deelvragen:
Welke manier(en) wordt/worden er momenteel gebruikt om energie op te wekken en hoe werken deze?
Wat is de energie-output van de gebruikte installatie(s)?
Wat zijn de voor- en nadelen van deze manier van duurzame energie opwekken?
Welke ontwikkelingen zijn er in de toekomst nog nodig/mogelijk om deze technologie voor groene energie te verbeteren?
Zelf een versimpelde opstelling maken van een bepaalde situatie om te kunnen laten zien hoe het principe van getijdenenergie werkt. -
Ha Bram!
Allereerst excuses voor het late antwoord. Zoals je ziet is de site net vernieuwd en zijn er wat vragen 'off the radar' geraakt.
Interessant onderwerp heb je gekozen!
Een handige site die misschien nuttig kan zijn is Google Scholar (en type bijvoorbeeld in getijdenenergie).
Verder zou je contact op kunnen nemen met Ir. Tjerk Zitman, en vragen of je hem een keer mag interviewen. Misschien wil hij wel wat interessante stukken naar je opsturen.Mogen bovenstaande opties niet lukken dan hoor ik het wel en denken we weer verder!
Groetjes Pauline